
Gezondheids & Veiligheidsmaatregelen
MSC GRANDIOSA & MSC MAGNIFICA 2020 CrUISES
Bent u van plan deze zomer met ons mee te varen? Lees meer over de aanvullende gezondheids- en veiligheidsmaatregelen op MSC Grandiosa of MSC Magnifica
MSC GRANDIOSA EN MSC MAGNIFICA - BELANGRIJKE COVID-19-INFORMATIE / VOORBEREIDINGSMAATREGELEN EN SCREENING
Voorafgaand aan de inscheping zullen gezondheids- en COVID-19-screenings worden uitgevoerd voor alle gasten en bemanningsleden zoals temperatuurcontrole, gezondheidsvragenlijst en een COVID-19-swabtest.
Houd er rekening mee dat gasten die reizen vanuit landen die door het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) als ‘hoog risico’* worden beschouwd, binnen 72 uur voor vertrektijd van het schip een RT-PCR-swabtest moeten doen. De testresultaten moeten vóór het inschepen in de terminal in tweevoud op papier, per persoon en op naam van de reiziger, te worden getoond. Het overzicht met landen met een hoog risico, gebaseerd op de richtlijnen van het European Centre for Disease Prevention and Control is hier beneden in de FAQ beschikbaar. Onze gasten worden vriendelijk verzocht om regelmatig de lijst te bekijken voor de laatste updates. Gasten, van 65 jaar en ouder, of met ernstige gezondheidsproblemen worden geadviseerd om voor vertrek een arts of hun plaatselijke gezondheidsautoriteit te raadplegen. Belangrijk om te weten is dat de test niet vereist is voor gasten jonger dan 6 jaar oud. Houd er rekening mee dat de GGD alleen mensen test met klachten en ook geen COVID-vrij-verklaring afgeeft.
* Met betrekking tot iedereen die in de afgelopen 14 dagen voorafgaand aan het vertrek van het schip naar, vanaf of door deze risicolanden heeft gereisd. Deze protocollen zijn ook van toepassing op gasten met een woonplaats in een land welk wordt beschouwd als een “hoog risico” land.
Het overzicht met landen met een hoog risico:
Voor vertrekken vanaf 29 november t/m 5 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 16 november).
Voor vertrekken vanaf 6 december t/m 12 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 23 november)
Voor vertrekken vanaf 13 december t/m 19 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 30 november)
GEZONDHEID & VEILIGHEID
De MSC Cruises' familie bestaande uit onze gasten en bemanning, staat centraal bij alles wat we doen en uw gezondheid en veiligheid zijn van het grootste belang voor ons.
Vanaf het moment dat u begint met het plannen van uw vakantie tot het moment dat u naar huis terugkeert hebben wij elke stap grondig geëvalueerd om u een veilige, gezonde en comfortabele ervaring te bieden tijdens uw volgende cruise bij ons.
We werken samen met toonaangevende internationale experts op het gebied van geneeskunde, volksgezondheid en aanverwante wetenschappelijke disciplines om onze gezondheids- en veiligheidsmaatregelen te ontwikkelen en te valideren. Lees meer over ons BLUE RIBBON- panel door hier te klikken.
Onze nieuwe operationele procedures zijn ontworpen om te voldoen aan de richtlijnen van nationale en internationale gezondheidsautoriteiten en deze zelfs te overtreffen, en we blijven de situatie volgen om ze indien nodig aan te passen. Alle updates van deze maatregelen zullen op deze website worden geplaatst.
* Voor afvaarten met de MSC Grandiosa en MSC Magnifica 2020 zijn andere voorwaarden van toepassing. Sommige van deze extra maatregelen kunnen worden uitgebreid naar andere schepen en latere afvaarten, indien de situatie dit vereist.

We houden de wereldwijde gezondheidssituatie voortdurend in de gaten en staan klaar om onze vaarroutes, indien nodig, aan te passen. We zullen alleen havens aandoen die lokale autoriteiten en gezondheidsorganisaties als veilig hebben gemarkeerd en in volledige overeenstemming met alle lokale haven- en gezondheidsautoriteiten.
VANAF HET RESERVEREN
We hebben ons boekingsproces bijgewerkt met nieuwe algemene voorwaarden, stapsgewijze begeleiding en duidelijke reisvereisten/benodigdheden.
• Gasten dienen hun contactgegevens op te geven om alle noodzakelijke informatie en belangrijke updates te ontvangen
• Vooraf pakketten boeken wordt sterk aanbevolen om wachtrijen te vermijden en geld te besparen in vergelijking met prijzen aan boord. Door vooraf te reserveren kunt u vanaf het moment dat u aan boord stapt genieten van uw vakantie
• U dient uw web-check-in te voltooien om, voor uw cruises, uw cruisetickets te ontvangen, inclusief reisdocumentatie en een verplichte gezondheidsvragenlijst.
• Bij het boeken dient u aan te geven met welke vrienden of familieleden u gaat reizen (indien zij niet in uw reservering staan vermeld), zodat u aan boord samen kunt dineren.
REISVEREISTEN/ RESTRICTIES
We zullen inscheping weigeren in het geval van:
• Symptomen zoals: koorts (>37,5 ° C / 99,5 ° F), hoesten, kortademigheid, koude rillingen, spier- / lichaamspijn, vermoeidheid, hoofdpijn, keelpijn en verlies van smaak / geur in de 14 dagen voorafgaand aan inscheping
• Potentiële blootstelling aan een vermoed of bevestigd geval van COVID-19 in de 14 dagen voorafgaand aan inscheping
• Tijdelijke reisbeperkingen op basis van lokale omstandigheden. Bepaalde landen kunnen bijvoorbeeld visa weigeren of toegang verbieden op basis van reisgeschiedenis of nationaliteit.
We blijven samenwerken met relevante autoriteiten om de bovenstaande vereisten up-to-date te houden.

Om een veilige en gezonde omgeving aan boord te garanderen, ondergaan alle gasten uitgebreide gezondheids- en COVID-19-onderzoeken voordat ze aan boord gaan:
• Gezondheidsvragenlijst (wordt meegestuurd met uw cruiseticket)
• Contactloze temperatuurcontrole
• COVID-19 symptonen
Afhankelijk van de screeningsresultaten dienen gasten deel te nemen aan een secundaire beoordeling (inclusief diepte-interview, een tweede temperatuurmeting, een medisch onderzoek en indien nodig een laboratoriumonderzoek) of wordt inscheping geweigerd.
CRUISETERMINAL EN PEOPLE MANAGEMENT
• We hebben ons inschepingsproces opnieuw ontworpen met toegewezen aankomsttijden aangegeven in het cruiseticket om contact te minimaliseren en verantwoorde Social Distancing mogelijk te maken
• De terminal- en gangpadgebieden worden grondig gereinigd en ontsmet volgens dezelfde hoge normen als aan boord
• U wordt gevraagd om tijdens het inschepen en in de terminal een mondkapje te dragen in overeenstemming met de lokale voorschriften
• Uw ruim- en handbagage worden schoongemaakt
• Het in- en uitschepen van gasten zal niet over dezelfde wandelpaden zijn.

VERHOOGDE NORMEN VAN HYGIENE EN REINHEID
We hebben onze maatregelen voor netheid en hygiëne naar een hoger niveau getild door de hoogste normen voor gezondheid en hygiëne in onze hele vloot te implementeren:
• We hebben de reinigings- en desinfectiefrequentie verhoogd, met nieuwe reinigingsmethoden en het gebruik van desinfecterende producten van ziekenhuiskwaliteit
• Belangrijke locaties en openbare ruimtes worden regelmatig gereinigd, met de nadruk op gebieden met veel aanrakingen en elke nacht worden deze diep gedesinfecteerd door middel van elektrostatische spuittechnologie
• Hutten worden dagelijks zorgvuldig gereinigd, met aandacht voor aanraakgevoelige oppervlakken en extra diepe reiniging aan het einde van elke cruise
• Alle recreatieve en sportieve uitrusting, fitnessapparaten, ligbedden, zitjes, speelgoed, spelletjes en Kids Club-uitrusting worden na elk gebruik gereinigd
• Eén van de beste manieren om gezond te blijven, is door uw handen schoon te houden. We raden u aan uw handen regelmatig te wassen en handdesinfectiemiddel te gebruiken voor elke activiteit en voordat u naar een locatie/ ruimte gaat. Voor uw gemak hebben we de beschikbaarheid van dispensers voor handdesinfectie rond het schip vergroot.
VERSE LUCHTTOEVOER
100% externe verse lucht wordt geleverd aan alle hutten en openbare ruimtes, zonder hercirculatie tussen hutten of binnen het schip.
VERBETERDE MEDISCHE DIENSTEN MET ZEER GEKWALIFICEERD PERSONEEL
Alle schepen van MSC Cruises zijn uitgerust met de modernste medische diensten en meer gekwalificeerd medisch personeel aan boord, ondersteund door een toegewijd 24/7 medisch team aan wal.
• Onze schepen hebben een volledig uitgerust medisch centrum met COVID-19 testapparatuur en ventilatoren
• We controleren continu de gezondheid van onze gasten en bemanning met contactloze temperatuurcontroles tijdens de cruise; in het geval van griepachtige symptomen, dienen de gasten onmiddellijk het Medisch Centrum op de hoogte te stellen en er zal een gratis behandeling worden gegeven
• Onze medische staf is getraind in het omgaan met COVID-19 met een opgesteld responsplan in samenwerking met lokale autoriteiten
• We hebben een uitgebreid medisch protocol opgesteld om verdachte gevallen aan te pakken en speciale isolatiezones met apart luchttoevoerkanaal.
VERANTWOORDELIJKE SOCIAL DISTANCING
We hebben activiteiten opnieuw ontworpen, onze diensten aangepast en de capaciteit van de locaties/ ruimtes verminderd, zodat onze gasten en bemanning gemakkelijk kunnen voldoen aan de huidige richtlijnen voor Social Distancing afstand. Mondkapjes zijn vereist wanneer Social Distancing niet kan worden nageleefd in openbare ruimtes zoals de liften en het theater, of wanneer gasten zich door het schip verplaatsen. Mondkapjes hoeven niet gedragen te worden wanneer u in restaurants, bars en lounges zit en wanneer u zit op het zonnedek.
HOOG OPGELEID, GOED UITGERUST EN GEZONDE BEMANNING
Voor de gezondheid van al onze gasten en bemanning zorgt MSC Cruises ervoor dat alle bemanningsleden volledig zijn opgeleid en strikte preventieve gezondheids- en veiligheidsmaatregelen volgen:
• Bemanning ondergaat uitgebreide onderzoek en medische controles, waaronder COVID-19-screenings voordat ze aan boord gaan, naast dagelijkse gezondheidsmonitoring en temperatuurcontroles.
• Bemanning volgt de juiste handwasmethoden en draagt beschermende uitrusting zoals mondkapjes en handschoenen, indien nodig.
BELEVING AAN BOORD
We doen er alles aan om het unieke karakter van de beleving aan boord te behouden en ervoor te zorgen dat uw gezondheid en veiligheid wordt beschermd. U zult blijven genieten van unieke ervaringen, waaronder bekroonde shows, gastronomie, excursies, familie-activiteiten, winkels, schoonheids- en fitnessdiensten, boeiende evenementen en nog veel meer. Diensten aan boord kunnen onderhevig zijn aan wijzigingen op basis van lokale regelgeving of andere beperkingen die zijn gewijzigd of verwant zijn aan de COVID-19-situatie.
RESTAURANTS EN BARS
We hebben onze service- en zitindelingen aangepast om Social Distancing te garanderen en alle maaltijden en drankjes worden aan tafel geserveerd. Voor een contactloze ervaring heeft u toegang tot de restaurant- en barmenu's vanaf uw persoonlijke mobiele apparaat door eenvoudig een QR-code te scannen. Mondkapjes hoeven niet gedragen te worden als u zit in restaurants, bars en lounges. Alleen bij het betreden van deze ruimtes is het dragen van een mondkapje vereist.
EXCURSIES AAN WAL
Als u tijdens uw cruise aan wal wilt gaan, raden we u ten zeerste aan deel te nemen aan een van onze MSC Shore Excursions. Op al onze zorgvuldig geselecteerde en samengestelde MSC-excursies kunt u er zeker van zijn dat elk aspect van uw tijd aan wal voldoet aan de hoogste normen van gezondheid, hygiëne en comfort.
Voor afvaarten in 2020 gelden andere voorwaarden. Download voor meer informatie de speciale factsheet voor MSC Grandiosa en MSC Magnifica.
Maatregelen voor het bezoeken van Griekenland
Griekse lokale autoriteiten en gezondheidsorganisaties hebben bepaald dat bij alle bezoekers die Griekenland verwelkomt, een diagnostische screening wordt uitgevoerd ter bescherming van iedereen. Om deze reden is het alleen mogelijk om van boord te gaan van de MSC Magnifica en Griekenland te bezoeken met een MSC-excursie én met een ingevuld Grieks Passenger Locator-formulier.
Om het formulier in te vullen, registreer u en volg alle stappen op https://travel.gov.gr/#/, uiterlijk 24 uur voor inscheping op de MSC Magnifica. U zult vervolgens, in de nacht voor aankomst in Griekenland, een QR code per email ontvangen welke u geprint of digitaal dient te tonen bij het van boord gaan in Griekenland.
Indien u de QR code niet heeft ontvangen mag u ook van boord als u de bevestigingsmail kunt tonen dat u het formulier heeft ingevuld.
ENTERTAINMENT EN ACTIVITEITEN
We introduceren nieuw ontworpen activiteiten en entertainment aan boord voor kleinere groepsgroottes. Een breed scala aan activiteiten, waaronder shows, entertainment en de Kids Club, is gratis beschikbaar en dient vooraf gereserveerd te worden.
Omdat de capaciteit van het theater is verminderd om een verantwoorde Social Distancing te garanderen, wordt het entertainmentprogramma uitgebreid, zodat u nog steeds kunt genieten van een grote verscheidenheid aan bekroonde shows.
BUITENGEBIEDEN EN ZWEMBADEN
Alle open dekken zullen toegankelijk zijn en zwembaden, bubbelbaden en het Aquapark zullen met een beperkte bezetting beschikbaar zijn i.v.m. Social Distancing. Ligbedden zullen in clusters worden gescheiden, na elk gebruik worden gereinigd en elke avond zal een diepe ontsmetting plaatsvinden.
GASTENSERVICE
Om gemakkelijk informatie te vinden en wachtrijen te vermijden, raden we u aan gebruik te maken van ons nieuwe informatiecentrum dat telefonisch beschikbaar is en digitale diensten zoals MSC for Me * (mobiele app, Smart TV in de hut, interactieve schermen). Mobiele balies zijn beschikbaar op de inschepingsdag voor persoonlijke vragen. U dient altijd eerst te bellen voordat u naar een balie gaat voor informatie.
Het wordt sterk afgeraden om uw boordrekening contant te betalen.
* MSC for Me is beschikbaar op de MSC Meraviglia, MSC Bellissima, MSC Grandiosa, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Splendida en MSC Magnifica.
Covid Protection Plan
Geniet in alle rust van uw cruiseIn samenwerking met Europ Assistance hebben we het MSC Covid Protection Plan opgesteld dat de gasten voor, tijdens en na de cruise dekking biedt aan Covid-19-gerelateerde risico's zoals annulering, repatriëring en medische en quarantaine kosten. Voor gasten die MSC Grandiosa en MSC Magnifica zomercruises boeken, bieden we de optie om dit plan te kopen.
Houd er rekening mee dat elke gast die geen Covid-19-verzekeringsplan heeft, verantwoordelijk zal worden gehouden voor alle gerelateerde kosten.
WANNEER U MET REIST OF OP CRUISE GAAT, NODIGEN WE U UIT OM DE WERELDGEZONDHEIDSORGANISATIE-AANBEVELINGEN (WHO)OP TE VOLGEN
-
Was uw handen regelmatig gedurende 20 seconden met water en zeep en help jonge kinderen hetzelfde te doen. Als zeep en water niet beschikbaar zijn, gebruik dan een handdesinfectiemiddel op alcoholbasis.
-
Bedek uw neus en mond als u hoest of niest. Als een zakdoek/ tissue niet onmiddellijk beschikbaar is, hoest of nies dan in uw bovenarm.
-
Raak uw ogen, neus en mond niet aan met ongewassen handen.
-
Vermijd persoonlijk contact zoals handen schudden of bestek/ borden delen.
-
Draag een gezichtsmasker wanneer er op openbare plaatsen geen afstand kan worden genomen.
ONTMOET ONZE EXPERTS
De veiligheid van onze gasten aan boord is onze hoogste prioriteit.
Om een nog veiligere cruise-ervaring te garanderen, werken we samen met een Blue Ribbon COVID Expert Group die gespecialiseerd is op het gebied van geneeskunde, volksgezondheid en / of aanverwante wetenschappelijke disciplines.
Klik hier voor meer informatie over onze experts
VEELGESTELDE VRAGEN
REISVEREISTEN / RESTRICTIES
Zijn er reisbeperkingen met het nieuwe protocol, zoals medische voorgeschiedenis, huidige gezondheidsstatus of leeftijd?
Alle gasten moeten gezond en fysiek fit zijn om te reizen. Gezondheid en veiligheid is onze eerste prioriteit en we raden onze gasten aan om medisch advies in te winnen voordat ze op reis gaan als ze deel uitmaken van een groep met een hoger risico. Het huidige advies van de World Health Organization (WHO), EU Healthy Gateways en andere autoriteiten is dat COVID-19 vaak ernstiger is bij mensen die ouder zijn of gezondheidsproblemen hebben zoals long- of hartaandoeningen, diabetes of aandoeningen die hun immuunsysteem aantasten. Oudere gasten of mensen met dergelijke aandoeningen worden geadviseerd om voor vertrek een arts of hun plaatselijke gezondheidsautoriteiten te raadplegen om te beoordelen of het voor hen verstanding is om op dit moment te gaan reizen. Volgens het EU Healthy Gateways-advies wordt iedereen ouder dan 65 jaar beschouwd als onderdeel van een groep met een hoger risico.
Zijn er reisbeperkingen voor bepaalde nationaliteiten en landen van verblijf, welk ervoor zorgt dat gasten geweigerd worden om aan boord komen?
Voor MSC Grandiosa en MSC Magnifica afvaarten (vanaf zomer 2020) verwelkomen we in eerste instantie alleen gasten die afkomsting zijn uit de 26 Europese 'Schengen'-landen (Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Spanje, Zweden en Zwitserland).
De lijst met landen met een hoog risico:
Voor vertrekken vanaf 29 november t/m 5 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 16 november).
Voor vertrekken vanaf 6 december t/m 12 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 23 november)
Voor vertrekken vanaf 13 december t/m 19 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 30 november)
Bovendien moeten gasten afkomstig uit één van de hierboven genoemde landen die door het European Centre for Disease Prevention (ECDC) als 'hoog risico'* worden beschouwd, binnen 72 uur voor vertrek van het schip een RT-PCR-swabtest ondergaan. De testresultaten moeten vóór het inschepen in de terminal in tweevoud op papier, per persoon en op naam van de reiziger, te worden getoond. Houd er rekening mee dat de GGD alleen mensen test met klachten en ook geen COVID-vrij-verklaring afgeeft.
We houden de wereldwijde gezondheidssituatie nauwlettend in de gaten en in geval van wijzigingen in de huidige reisvereisten, zullen we onze boekingsvoorwaarden bijwerken en onze gasten tijdig informeren over hun bestaande reserveringen. Aanvullende reisbeperkingen voor bepaalde nationaliteiten of zelfs bepaalde regio's in een land kunnen ontstaan op basis van de COVID-19-situatie. Als de omstandigheden in de loop van de tijd veranderen, zullen we de betrokken gasten natuurlijk informeren.
* Met betrekking tot iedereen die in de afgelopen 14 dagen voorafgaand aan het vertrek van het schip naar, vanaf of door deze risicolanden heeft gereisd. Deze protocollen zijn ook van toepassing op gasten met een woonplaats in een land welk wordt beschouwd als een “hoog risico” land.
Zullen de cruises alleen voor leden van dezelfde familie of huishouden/ gezin zijn? Mogen groepen vrienden ook aan boord komen?
HOOG RISICO LANDEN
Voorafgaand aan de inscheping zullen gezondheids- en COVID-19-screenings worden uitgevoerd voor alle gasten en bemanningsleden zoals temperatuurcontrole, gezondheidsvragenlijst en een COVID-19-swabtest.
Houd er rekening mee dat gasten die reizen vanuit landen die door het European Centre for Disease Prevention and Control (ECDC) als ‘hoog risico’* worden beschouwd, binnen 72 uur voor vertrektijd van het schip een RT-PCR-swabtest moeten doen. De testresultaten moeten vóór het inschepen in de terminal in tweevoud op papier, per persoon en op naam van de reiziger, te worden getoond. De lijst met landen met een hoog risico, gebaseerd op de richtlijnen van het European Centre for Disease Prevention and Control is hier beschikbaar. Onze gasten worden vriendelijk verzocht om regelmatig de lijst te bekijken voor de laatste updates. Gasten, van 65 jaar en ouder, of met ernstige gezondheidsproblemen worden geadviseerd om voor vertrek een arts of hun plaatselijke gezondheidsautoriteit te raadplegen. Belangrijk om te weten is dat de test niet vereist is voor gasten jonger dan 6 jaar oud. Houd er rekening mee dat de GGD alleen mensen test met klachten en ook geen COVID-vrij-verklaring afgeeft.
* Met betrekking tot iedereen die in de afgelopen 14 dagen voorafgaand aan het vertrek van het schip naar, vanaf of door deze risicolanden heeft gereisd. Deze protocollen zijn ook van toepassing op gasten met een nationaliteit of woonplaats in een land welk wordt beschouwd als een “hoog risico” land.
Voor vertrekken vanaf 16 augustus t/m 29 augustus: België, Tsjechië, Frankrijk, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland (bijgewerkt op 6 augustus)
Voor vertrekken vanaf 30 augustus t/m 5 september: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 17 augustus)
Voor vertrekken vanaf 6 september t/m 12 september: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 24 augustus)
Voor vertrekken vanaf 13 september t/m 19 september: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 31 augustus)
Voor vertrekken vanaf 20 september t/m 26 september: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Zwitserland (bijgewerkt op 7 september)
Voor vertrekken vanaf 27 september t/m 3 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 14 september)
Voor vertrekken vanaf 4 oktober t/m 10 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 21 september).
Voor vertrekken vanaf 25 oktober t/m 31 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 12 oktober).
Voor vertrekken vanaf 8 november t/m 14 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 26 oktober).
Voor vertreken vanaf 15 november t/m 27 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 2 november).
IN/ONTSCHEPING
Moeten gasten medische documenten overleggen waaruit blijkt dat ze bij inscheping COVID-19-negatief zijn?
Alle gasten moeten binnen 6 uur voorafgaand aan het inschepen een gezondheidsvragenlijst invullen en symptomen van ziekte of mogelijke blootstelling aan een vermoedelijk of bevestigd geval van COVID-19 in de 14 dagen voorafgaand aan inscheping melden. Gasten moeten een contactloze temperatuurcontrole ondergaan in de terminal. Afhankelijk van de screeningsresultaten kunnen gasten deelnemen aan een secundaire beoordeling met medische professionals of geweigerd worden om aan boord te komen.
Voor MSC Grandiosa- en MSC Magnifica-afvaarten (vanaf zomer 2020) zullen alle gasten een COVID-19-screening (immunofluorescentie-swabtest) uitvoeren bij de cruiseterminal voordat ze aan boord gaan, om er zeker van te zijn dat ze gezond en geschikt zijn om te reizen.
Bovendien moeten gasten afkomstig uit één van de hierboven genoemde landen die door het European Centre for Disease Prevention (ECDC) als 'hoog risico'* worden beschouwd, binnen 72 uur voor vertrek van het schip een RT-PCR-swabtest ondergaan. De testresultaten moeten vóór het inschepen in de terminal in tweevoud op papier, per persoon en op naam van de reiziger, te worden getoond. Houd er rekening mee dat de GGD alleen mensen test met klachten en ook geen COVID-vrij-verklaring afgeeft. De lijst met landen met een ‘hoog risico’ is beschikbaar op de MSC Cruises-website op basis van de richtlijnen van het ECDC. Alle updates worden tijdig aan onze gasten meegedeeld voor bestaande reserveringen.
* Met betrekking tot iedereen die in de afgelopen 14 dagen voorafgaand aan het vertrek van het schip naar, vanaf of door deze risicolanden heeft gereisd. Deze protocollen zijn ook van toepassing op gasten met een woonplaats in een land welk wordt beschouwd als een “hoog risico” land.
Voor vertrekken vanaf 16 augustus t/m 29 augustus: België, Tsjechië, Frankrijk, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland (bijgewerkt op 6 augustus)
Voor vertrekken vanaf 30 augustus t/m 5 september: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Spanje, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 17 augustus)
Voor vertrekken vanaf 6 september t/m 12 september: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 24 augustus)
Voor vertrekken vanaf 20 september t/m 26 september: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Zwitserland (bijgewerkt op 7 september)
Voor vertrekken vanaf 27 september t/m 3 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 14 september)
Voor vertrekken vanaf 4 oktober t/m 10 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 21 september).
Voor vertrekken vanaf 11 oktober t/m 17 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 28 september ).
Voor vertrekken vanaf 18 oktober tot 24 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Estland, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 5 oktober).
Voor vertrekken vanaf 25 oktober t/m 31 oktober: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zweden, Zwitserland (bijgewerkt op 12 oktober).
Voor vertrekken vanaf 1 november t/m 7 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 19 oktober).
Voor vertrekken vanaf 8 november t/m 14 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, IJsland, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Nederland, Polen, Portugal, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 26 oktober).
Voor vertreken vanaf 15 november t/m 21 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slowakije, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 2 november).
Voor vertrekken vanaf 22 november t/m 28 november: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 9 november).
Voor vertrekken vanaf 29 november t/m 5 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Liechtenstein, Luxemburg, Nederland, Polen, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 16 november).
Voor vertrekken vanaf 13 december t/m 19 december: Spanje, Oostenrijk, België, Tsjechië, Frankrijk, Hongarije, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Slovenië, Zwitserland (bijgewerkt op 30 november)
Wat gebeurt er als inscheping om gezondheidsredenen aan een gast wordt geweigerd?
Wanneer een gast dan niet geschikt wordt geacht om te reizen, worden ze geassistreerd in hun volgende stappen voor terugkeer naar huis of worden ze mogelijk behandeld in een lokale medische faciliteit om maximale ondersteuning en zorg te garanderen.
Welke veiligheidsprotocollen zijn geïmplementeerd bij transfers en shuttle services?
- Reiniging en ontsmetting van alle voertuigen voor elke nieuwe groep gasten
- Beschikbaarheid van handdesinfectiestations en desinfectiematten voor schoenen
- Geschikte Persoonlijke Beschermingsmiddelen (PBM) voor alle chauffeurs
- Verminderd aantal gasten met geselecteerde lege stoelen om Social Distancing te garanderen
Hoe ontsmet en reinigt u de hutten?
Elke hut wordt aan het einde van elke cruise grondig schoongemaakt voordat de volgende gasten arriveren voor hun vakantie.
Hoe vaak reinigt u openbare ruimtes?
Welke maatregelen neemt u voor het ontschepen aan het einde van een cruise?
Alle bagage wordt voor vertrek gereinigd en het personeel dat de juiste beschermende uitrusting draagt, wijst de gasten erop dat er geen opstoppingen op het gangpad kunnen ontstaan. Het inschepen voor de volgende afvaart begint pas als alle gasten van boord zijn gegaan, om overlapping van ruimtes te voorkomen.
MEDISCHE DIENSTEN AAN BOORD
Wat gebeurt er als er een vermoedelijk geval van COVID-19 aan boord is?
In het geval van griepachtige symptomen, dienen gasten onmiddellijk het medisch centrum op de hoogte te stellen en er wordt een gratis behandeling verstrekt. Als het medische team aan boord een vermoedelijke COVID-19-zaak vaststelt, wordt in nauwe samenwerking met de gezondheidsautoriteiten een uitgebreide isolatieprocedure en een reactieplan geactiveerd.
Heeft u met bepaalde havens afgesproken dat zij uw schepen zullen verwelkomen met positieve gevallen aan boord voor medische hulp aan wal?
SOCIAL DISTANCING
Zullen er regels voor Social Distancing worden toegepast aan boord?
Gasten worden tijdens de boeking en tijdens hun cruise herinnerd aan de richtlijnen voor Social Distancing door middel van wegbewijzering, openbare aankondigingen, tv in de hut en betrokkenheid van het personeel.
Moeten gasten een mondkapje dragen?
Mondkapjes zijn gedurende de hele cruise beschikbaar in uw hut en op verschillende locaties rondom het schip. We adviseren ook alle gasten om een mondkapje te dragen tijdens het reizen van en naar de haven en in de terminal, in overeenstemming met de lokale voorschriften.
ETEN & DRINKEN
Hoe verandert de Diner- ervaring?
Onze a la carte restaurants zullen onze gasten blijven bedienen met een breed scala aan inspirerende gerechten en gerechten van hoge kwaliteit. We passen de stoelindeling aan om een veilige fysieke afstand mogelijk te maken, en gasten hebben tijdens hun cruise dezelfde tafel en ober voor extra gemoedsrust.
We verhogen onze strikte voedselveiligheidsprotocollen door de reiniging en ontsmetting van alle locaties/ ruimtes te verbeteren, door al het bedienend personeel van passende beschermingsmiddelen te voorzien en door het aantal handdesinfectiestations in alle restaurants te vergroten. Mondkapjes hoeven niet gedragen te worden als u zit in restaurants, bars en lounges. Alleen bij het betreden van deze ruimtes is het dragen van een mondkapje vereist.
Zullen specialiteitenrestaurants open zijn?
Zijn er wijzigingen in de bars en lounges?
ENTERTAINMENT & DIENSTEN
Kunnen gasten nog genieten van theatershows en andere activiteiten?
- We verkleinen de capaciteit van het theater en zullen lege stoelen vrijhouden tussen gasten
- Het entertainmentprogramma wordt uitgebreid zodat alle gasten kunnen genieten van onze bekroonde shows
- Shows en activiteiten worden vooraf gereserveerd om het aantal deelnemers te beheren
- Gasten worden verplicht om in het theater een mondkapje te dragen
Is de Kids Club open en wat voor soort activiteiten voor kinderen zijn beschikbaar?
Nieuwe maatregelen zijn onder meer verminderde capaciteit, een gestroomlijnd registratieproces, contactloze temperatuurcontrole en handontsmettingsmiddel bij binnenkomst. We hebben ook nieuwe spannende activiteiten en familiespelshows toegevoegd aamn het assortiment. Speelgoed en water zal door ons personeel worden verstrekt, en persoonlijke bezittingen mogen niet de Kids Club ruimtes in, als extra veiligheidsmaatregel.
Heeft u nog steeds spa- en fitnessdiensten beschikbaar voor gasten?
Voor hun gezondheid en comfort dienen gasten telefonisch spabehandelingen, fitness-sessies en bezoek aan de sauna en Turks Stoombad te reserveren.
Fitnessapparaten, spa-ruimtes en behandelkamers worden na elk gebruik grondig ontsmet en elke nacht grondig gereinigd en gedesinfecteerd.
Alle medewerkers van de spa zijn getraind in de nieuwe gezondheids- en sanitaire maatregelen en dragen geschikte beschermende uitrusting.