veiligheid aan boord

Een cruise is niet alleen een van de meest luxueuze en ontspannende manieren om de wereld te zien, het is ook een van de veiligste.
Dat komt omdat elk cruiseschip gebouwd, uitgerust en geëxploiteerd moet worden in overeenstemming met de strikte vereisten van het internationale maritieme verdrag dat bekend staat als het Safety of Life at Sea (SOLAS) verdrag, ontwikkeld door de Internationale Maritieme Organisatie, het VN-agentschap dat verantwoordelijk is voor de scheepvaart .

Als gevolg hiervan moeten bijvoorbeeld alle cruiseschepen, regelmatig gecontroleerde, reddingsboten, reddingsvlotten en reddingsvesten hebben voor iedere persoon aan boord, plus een gespecificeerde minimale extra capaciteit.

De ultramoderne schepen in de MSC Cruises-vloot gaan aanzienlijk verder dan nodig is, met back-up mechanische, navigatie- en veiligheidsvoorzieningen. En natuurlijk krijgt onze bemanning uitgebreide training en opfriscursussen, certificering en regelmatige oefeningen voor noodsituaties, inclusief evacuatie van een schip.

U kunt dus in alle rust en veiligheid varen.

Veiligheid, beveiliging en gedragscode

Voordat we vertrekken, is er een verplichte noodoefening waar u aan deel dient te nemen (of briefing, als u in een secundaire haven aan boord gaat)

In overeenstemming met het internationale verdrag voor de veiligheid van het leven op zee (SOLAS), bent u verplicht deel te nemen aan de noodoefening, waar u de juiste manier leert om uw reddingsvest aan te trekken en de procedures te leren, die gevolgd moeten worden in een noodgeval.

 

Kinderen 0-12 jaar

Als u met baby's of kinderen jonger dan 12 jaar reist, krijgen ze bij het inschepen een ID-polsbandje  welke zij tijdens de hele cruise moeten dragen. In het onwaarschijnlijke geval van een noodsituatie, terwijl uw kinderen betrokken zijn bij de activiteiten van de kinderclub, zullen onze medewerkers hen begeleiden naar het verzamelpunt voor kinderen, waar ze op u wachten en u ze daarna meeneemt naar het, aan u toegewezen, verzamelstation.

 

Beveiliging

Gasten worden beschermd door een uitgebreid beveiligingssysteem, zoals het MSC Cruises Toegangscontrole- en Screeningsysteem, dat een identiteitsbewijs vereist voor toegang evenals tickets en vermelding op een vooraf goedgekeurde lijst. Ook moet alle bagage door strikte controlepunten/ scans gaan, hutten worden beschermd door sloten en zijn uitgerust met kluisjes, openbare ruimtes worden bewaakt door camera's en hoogopgeleide scheepsveiligheidsofficieren patrouilleren continu op het schip en staan 24/7 paraat voor noodoproepen.

 

Gedragscode

We willen dat elke gast een echt plezierige cruise-ervaring heeft. Daarom tolereert MSC Cruises geen enkel gedrag dat van invloed is op het comfort, de gezondheid, de veiligheid en beveiliging van andere gasten of onze bemanning. Raadpleeg de contractvoorwaarden voor meer informatie over dit belangrijke beleid.

Hoe wordt veiligheid aan boord beheerd?

Alle cruiseschepen zijn ontworpen en worden geëxploiteerd in overeenstemming met de strenge eisen van de Internationale Maritieme Organisatie, de VN-agentschap welke wereldwijde normen oplegt voor de veiligheid en exploitatie van cruiseschepen door het aannemen van verdragen, voorschriften en resoluties, gecodificeerd in het SOLAS-verdrag (Safety of Life at Sea).

Veiligheidsvoorschriften en -vereisten zijn streng en schepen gaan vaak aanzienlijk verder dan wat nodig is, bijvoorbeeld met voorzieningen voor back-upmechanica, navigatie en veiligheid.

Bemanning van schepen volgen uitgebreide training, certificering, oefeningen en scenario's voor noodsituaties, inclusief evacuatie van een schip.

Alle cruiseschepen hebben reddingsboten, reddingsvlotten en zwemvesten voor ieder persoon aan boord, evenals extra capaciteit.

Wanneer en waar worden de oefeningen gehouden?

Voordat we vertrekken, is er een verplichte veiligheidsoefening (of noodoefening, als u aan boord gaat van een secundaire haven)
In overeenstemming met het internationale Verdrag voor de Safety Of Life At seas (SOLAS), zijn alle deelnemers verplicht deel te nemen aan de noodoefening, waar u de juiste manier leert om uw reddingsvest aan te trekken en de procedures die u moet volgen in de in geval van nood.

Hoe word ik geïnformeerd over de veiligheidsinstructies?

Veiligheidsinstructies over hoe u het betreffende verzamelstation kunt bereiken en waar u de reddingsvesten kunt vinden, zijn beschikbaar in alle hutten, in 6 talen (ITA, ENG, DEU, FRA, SPA, PORT, RUS), in het informatieboekje en aan de binnenkant van uw hutdeur (in 6 talen), waar ook brandinstructies en een kaart worden weergegeven met informatie over "U bent hier" en de primaire en secundaire vluchtroutes naar de verzamelplaatsen.

Welke andere middelen worden gebruikt om  veiligheid te garanderen, zoals. veiligheidsplattegronden enz.?

Plattegronden met de locatie van de verschillende verzamelstations worden weergegeven in alle openbare ruimtes en trappen enz. Alle openbare ruimtes hebben ook pijlen die de weg naar de verzamelstations aangeven alsook de trappen om ze te bereiken.

 

Bovendien wordt een veiligheidsvideo 24/7 uitgezonden op het televisiesysteem in de hut op kanaal 1.

Hoe is onze bemanning getraind om de reddingsboten te bedienen?

De bemanning krijgt regelmatig training aan wal, vóór het inschepen en aan boord. De uitgebreide training aan boord wordt gecoördineerd door de veiligheidsofficier van het schip en bestaat uit 4 modules van twee uur:

A. Preventief

B. Noodinstructies

C. Brandbestrijding

D. Levensreddend

Een aanzienlijk deel van sectie D is gewijd aan het beheer van de reddingsboten. Alle bemanningsleden die rechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de reddingsboten, ontvangen aanvullende en specifieke training over het voorbereiden, laten zakken, besturen en onderhouden van de reddingsboten.

Hoe vaak worden testen uitgevoerd waarbij de reddingsboten worden neergelaten?

Elke week voert de bemanning een algemene noodoefening uit met brandsimulatie en evacuatie, inclusief het laten zakken van de reddingsboten.

Wat zijn industriële voorschriften voor brandveiligheid aan boord van cruiseschepen?

De cruise-industrie houdt zich aan de strenge voorschriften betreffende veiligheid van het SOLAS-verdrag (Safety of Life at Sea), zoals ontwikkeld door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO).

Deze voorschriften omvatten brandpreventie, brandbeveiliging en blussystemen, bemanningstraining en brandbestrijding.

Welke maatregelen zijn er om brand aan boord van MSC Cruises haar schepen te voorkomen?

MSC-schepen zijn ontworpen om isolatie van vuur en rook mogelijk te maken en de vloot van MSC Cruises, zoals alle cruiseschepen die voldoen aan de industrienormen, zijn uitgerust met een verscheidenheid aan passieve brand- en rookbestrijdingsmaatregelen, waaronder brandwerende binnendeuren en scheidingswanden, brandkleppen en ventilatiesystemen. Schepen omvatten rookbeheersystemen met brand- en rookkleppen en, naast branddeuren, scheiding van ventilatie en onder druk staande gangen om rook te isoleren en te voorkomen dat deze zich verspreidt.

Regels en voorschriften om rook en vuur te voorkomen en te beheersen zijn aanwezig en worden strikt gevolgd aan boord van alle MSC-cruiseschepen.

De vloot van MSC Cruises gebruikt verschillende systemen om brand te voorkomen. Het belangrijkste preventiesysteem is het Consilium-systeem dat bestaat uit verschillende soorten detectoren die zich over het hele schip bevinden. Dit preventiesysteem wordt ondersteund door Fire Patrol, een patrouille die 24 uur per dag wordt bediend door brandweermannen in ploegendiensten van vier uur. De patrouille wordt geregistreerd door een digitaal systeem met verschillende punten in verschillende delen van het schip.

Welke systemen zijn aanwezig om branden aan boord te beheersen als ze uitbreken?

De vloot van MSC Cruises gebruikt verschillende systemen om de verspreiding van brand te beheersen,zoals brandwerende binnendeuren en scheidingswanden, brandkleppen en ventilatiesystemen. Het belangrijkste brandbestrijdingssysteem is het Hi-Fog, hogedruk waternevelbrandbeveiligingssysteem, welke vuur onderdrukt en blust door een fijne waternevel die met hoge snelheid zich verspreid in de ruimte. De waternevel ontstaat door het systeem, wanneer het wordt geactiveerd en water onder hoge druk door speciaal ontworpen, sprinkler- en sproeikoppen duwt.

Krijgt de bemanning brandtrainingen?

Bemanningsleden zijn uitgebreid opgeleid om ervoor te zorgen dat ze effectief en adequaat reageren in geval van brand of rook. In overeenstemming met de normen voor training, certificering en stand-by diensten (STCW 1995), moet alle bemanning een basisveiligheidstraining (BST) volgen - inclusief basisbrandbestrijding.

Brandoefeningen (verschillende ruimtes aan boord) worden iedere week aan boord van MSC Cruises haar schepen uitgevoerd.

Het noodplan voor het beheersen van brand aan boord van MSC Cruises haar schepen worden uitgevoerd door onze vier Fire Patrols, waarvan er één is gewijd aan machinekamerbranden en twee koelteams. Alle teams worden getraind en gecoördineerd door de veiligheidsbeambte aan boord.

Hoe meld ik een ongewone situatie aan boord?

Wij vragen u om elk ongewoon incident onmiddellijk te melden aan de receptie - gastenservice om u te helpen, tel. 99.

We vertrouwen erop dat u een veilige en plezierige cruise beleeft