Toegankelijkheid & Medisch
MET INBEGRIP VAN SPECIALE BEHOEFTEN OP HET GEBIED VAN MOBILITEIT, MEDISCHE EN DIEETVEREISTENMSC Cruises en haar personeel hebben altijd aandacht gehad voor de behoeften van hun gasten en streven er voortdurend naar om de best mogelijke service te bieden, die voldoet aan de internationale toegankelijkheidsnormen.
Voor informatie over de bijstand aan boord en in onze haventerminals kunt u de onderstaande paragrafen raadplegen.
U kunt ook informatie met betrekking tot speciale behoeften vinden in de Algemene Boekingsvoorwaarden en de Vervoersvoorwaarden.
Als u via onze website heeft geboekt, moet de documentatie naar het volgende e-mailadres worden gestuurd: verkoop@msccruises.nl. Als u uw cruise via een reisbureau hebt geboekt, moet u de documentatie rechtstreeks naar uw reisbureau sturen.
1- Toegankelijkheid
Hieronder vindt u de details met betrekking tot verschillende toegankelijkheidsbehoeften. Deze informatie helpt u te bepalen of de accommodatie die wij kunnen aanbieden geschikt is voor u en uw gezelschap om veilig en comfortabel te reizen. Elke aanvraag met betrekking tot toegankelijkheid of medische behoeften kan worden doorgegeven via het formulier Accessibility & Medical Request Form, dat hier en bij alle erkende reisbureaus beschikbaar is. Deze informatie dient bij voorkeur te worden verstrekt op het moment van boeking, of uiterlijk binnen 30 dagen vóór vertrek.
- Als u zwanger bent, dient u dit ten minste 2 weken voor de afvaartdatum te melden.
- Voor hulphonden is dit minimaal 60 dagen voor de afvaartdatum vereist.
- Houd er rekening mee dat vanwege de complexiteit van de World Cruise-route vroege deadlines gelden.
Dit stelt ons in staat de best mogelijke service te bieden aan onze gasten, afhankelijk van de faciliteiten en middelen die aan boord van elk schip beschikbaar zijn. Indien wij geen tijdige melding ontvangen, kan MSC Cruises de gevraagde accommodatie niet garanderen. Wij zullen echter altijd ons uiterste best doen om ervoor te zorgen dat iedere gast de accommodatie krijgt die nodig is om volop van het verblijf aan boord te genieten. Vanwege de beperkte beschikbaarheid van toegankelijke accommodaties wordt gasten aangeraden ons zo spoedig mogelijk te informeren, aangezien toewijzing plaatsvindt op volgorde van binnenkomst.
Als u via onze website heeft geboekt, moet de documentatie naar het volgende e-mailadres worden gestuurd: verkoop@msccruises.nl. Als u uw cruise via een reisbureau hebt geboekt, moet u de documentatie rechtstreeks naar uw reisbureau sturen.
1.1 VERMINDERDE MOBILITEIT
Voor gasten die hoofdzakelijk gebruikmaken van een rolstoel of een mobiliteitsscooter raden wij sterk aan een kajuit te reserveren die speciaal is bestemd voor gasten met een handicap of beperkte mobiliteit. Deze kajuiten zijn specifiek ontworpen met uitgebreide toegankelijke voorzieningen, waaronder steunbeugels, oprijplaten voor gemakkelijke toegang tot het balkon, lagere planken voor handig opbergen, ruime badkamers in inloopdouche-stijl en bredere toegangsdeuren voor soepelere doorgang. Deze doordachte voorzieningen zijn geïntegreerd om tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van personen met beperkte mobiliteit en dragen bij aan een comfortabelere en meer zelfstandige ervaring.
Hoewel standaardkajuiten geschikt kunnen zijn voor gasten met lichte mobiliteitsbeperkingen of voor degenen die geen rolstoel nodig hebben om zich in de kajuit te verplaatsen, zijn zij niet geschikt voor gasten die afhankelijk zijn van een rolstoel als hun primaire hulpmiddel voor mobiliteit. Aangezien het aantal kajuiten voor gasten met beperkte mobiliteit beperkt is en aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst, is het belangrijk deze zo spoedig mogelijk aan te vragen en tevens de mogelijkheid te overwegen om eventueel een andere vertrekdatum te kiezen. Indien u ervoor kiest een standaardkajuit te boeken, erkent u dat u korte momenten kunt staan en een stap kunt zetten zonder mobiliteitshulpmiddel, en dat u de badkamer kunt betreden zonder extra ondersteuning (een douchekrukje kan indien gewenst worden aangevraagd). Indien u een rolstoel of scooter gebruikt, is het van essentieel belang te verifiëren dat uw rolstoel voldoet aan onze afmetingsbeperkingen.
De rolstoel mag niet breder zijn dan 50 cm, een maximaal gewicht hebben van 45 kg, en in opgevouwen toestand niet groter zijn dan 50 cm. Deze beperkingen zijn vastgesteld om veilige wendbaarheid en opslag binnen de kajuit te garanderen. Om veiligheids- en praktische redenen moeten rolstoelen, mobiliteitsscooters en andere mobiliteitshulpmiddelen in uw kajuit worden opgeborgen wanneer ze niet in gebruik zijn. Zij mogen niet in de gangen worden geplaatst. Houd hier rekening mee bij het boeken van een standaardkajuit.
Dit beleid is in overeenstemming met de Internationale Veiligheidsvoorschriften en draagt bij aan het handhaven van vrije en veilige doorgangen aan boord.
Gezien de strikte Internationale Veiligheidsvoorschriften die gelden voor cruiseschepen en de beperkte capaciteit voor het meenemen van mobiliteitshulpmiddelen, is het van groot belang dat u bij de boeking, of zodra u op de hoogte bent van de noodzaak, elke rolstoel of scooter die u aan boord wenst mee te nemen, opgeeft. Deze voorafgaande melding stelt ons in staat de beschikbare ruimte te beoordelen en de nodige regelingen te treffen om uw hulpmiddel te accommoderen. Indien deze informatie niet bij de boeking wordt verstrekt, kan dit er helaas toe leiden dat uw hulpmiddel niet aan boord wordt toegelaten, een situatie die wij vanzelfsprekend willen helpen voorkomen.
Om gasten met beperkte mobiliteit nog beter te ondersteunen, biedt MSC Cruises een reeks diensten aan:
- Mobiliteitshulpmiddelen: Gasten zijn van harte welkom om handmatige of elektrische rolstoelen of scooters mee te brengen, evenals andere mobiliteitshulpmiddelen zoals wandelstokken, rollators, looprekken en krukken. Deze dienen in de kajuit te worden opgeborgen. Wij verzoeken u vriendelijk dit tijdens uw cruiseboeking door te geven via het formulier Accessibility & Medical Request Form. Indien u van plan bent een elektrische rolstoel of scooter mee te nemen, verzoeken wij u het type batterij te vermelden (gel, droog of lithium). Om veiligheidsredenen zijn natte batterijen niet toegestaan aan boord van MSC-schepen.
Controleer de afmetingen van het specifieke schip waarop u gaat varen om er zeker van te zijn dat uw mobiliteitshulpmiddel gemakkelijk door de cabinedeur past.
Aan boord van onze schepen zijn rolstoelen beschikbaar voor gebruik door gasten uitsluitend tijdens het in- en ontschepen, of in geval van nood. Gasten die voortdurend gebruik moeten maken van een rolstoel of een ander hulpmiddel, dienen hun eigen uitrusting mee te brengen. Het is de verantwoordelijkheid van de gast om bij de betreffende producenten/leveranciers na te gaan of dit hulpmiddel veilig is om mee aan boord te nemen en te gebruiken op een cruiseschip, en om zowel de tijdige levering ervan naar de vertrekterminal voor inscheping als de ophaling ervan aan het einde van de cruise te organiseren.
- Kajuitvoorzieningen: Op verzoek kunnen wij in standaardkajuiten een douchekrukje voorzien om het comfort en de veiligheid te vergroten.
- Excursies aan wal: MSC Cruises biedt "toegankelijke excursies" aan, speciaal ontworpen voor gasten met beperkte mobiliteit. Wij raden aan om bij de boeking naar de beschikbaarheid van deze excursies te informeren, aangezien deze kunnen variëren afhankelijk van de bestemming.
- Assistentie bij inscheping en ontscheping: Wij wijzen u erop dat buiten de cruiseterminal assistentie niet kan worden gegarandeerd. Wel is assistentie beschikbaar van het schip naar de kade en omgekeerd in de aanleghavens. Zodra u echter aan wal bent, kan MSC geen verdere assistentie verlenen en dienen gasten in staat te zijn hun bezoek zelfstandig te beleven.
- Luchthaven- en vluchten: Indien u uw vluchten via MSC Cruises heeft geboekt, verzoeken wij u vriendelijk ons reeds bij de boeking op de hoogte te stellen van eventuele toegankelijkheidsbehoeften.
- Toegankelijke transfers: Indien u een transfer van de luchthaven naar de cruiseterminal en omgekeerd wenst te reserveren, verzoeken wij u via uw reisbureau of ons MSC Cruises Contact Center een toegankelijke transfer aan te vragen.
Tenderdienst: In sommige havens ligt het schip om operationele redenen voor anker. Gasten gaan in dat geval van boord met behulp van een kosteloze tenderdienst die gedurende het volledige verblijf in de haven vaart tussen schip en wal.
Indien de cruise het aandoen van havens omvat waar tenders worden gebruikt voor toegang tot de wal, dient u er rekening mee te houden dat gasten voldoende fit en mobiel moeten zijn om zonder assistentie aan boord te gaan van en van boord te gaan uit de tender. Dit houdt in dat gasten rekening moeten houden met het gebruik van trappen, mogelijke openingen, hoogteverschillen tussen het platform en de tender, mogelijke plotse bewegingen van de tender, alsook de afmetingen en het gewicht van het mobiliteitshulpmiddel. Houd er rekening mee dat bemanningsleden geen rolstoelen of mobiliteitsscooters in de tender mogen tillen. Indien u twijfelt over het reisschema, kunt u steeds contact opnemen met ons MSC Contact Center.
Om ons op de hoogte te stellen van uw behoefte aan ondersteuning bij beperkte mobiliteit, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen: Accessibility & Medical Request Form
Gasten met een visuele beperking vinden brailleborden bij de ingang van de kajuitdeur en veiligheidsinstructies in braille (naast een Engelstalige hoorbare versie). Bovendien zijn de meeste borden in de liften aan boord in braille uitgevoerd, met de toevoeging van een akoestisch oproepsignaal op de schepen van de nieuwste generatie.
Voor gasten met een gedeeltelijke visuele beperking kunnen de digitale dagprogramma’s en menu’s op verzoek in grootletterversies beschikbaar worden gesteld.
Geleidehonden zijn welkom aan boord van onze schepen. Raadpleeg hiervoor de speciale paragraaf in hoofdstuk 1.8.
Hoewel ons personeel aan boord zich inzet om uitstekende service te verlenen, is het belangrijk te benadrukken dat zij niet specifiek zijn opgeleid om dagelijkse zorg of ondersteuning te bieden bij persoonlijke taken, zoals eten, aankleden of persoonlijke hygiëne, noch om een begeleidingsdienst van 24/7 aan te bieden. Op de dag van inscheping kan op verzoek een oriëntatieronde over het schip worden georganiseerd, samen met een kennismaking met ons personeel om een algemeen overzicht te geven van het programma en de entertainmentactiviteiten aan boord.
Hoe meer informatie u verstrekt, des te beter wij in staat zullen zijn passende voorzieningen te treffen voor uw behoeften. Het kennen van de mate van visuele beperking en het niveau van zelfstandigheid helpt ons bijvoorbeeld om te begrijpen welke mate van ondersteuning nodig is en stelt ons in staat passende begeleiding te bieden.
Om ons op de hoogte te stellen van uw visuele beperking, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen Accessibility & Medical Request Form
1.3 HOOR- EN SPRAAKBEPERKINGEN
In overeenstemming met de Internationale Veiligheidsvoorschriften (SOLAS) wordt voor gasten met een gehoorbeperking automatisch een TDD/TTY-systeemkit in hun kajuit geplaatst. Deze kit omvat doorgaans licht- en trilapparatuur onder het matras van het bed, een teksttelefoon om te communiceren met de Receptie-Gastenservice, en een analoge wekker om ervoor te zorgen dat u belangrijke meldingen kunt ontvangen en doeltreffend kunt communiceren. Aangezien deze kits in een beperkt aantal per schip beschikbaar zijn, worden zij toegewezen op volgorde van binnenkomst.
Voor lichte gehoorbeperkingen is er bij de Receptie-Gastenservice een geluidsversterker beschikbaar om de communicatie met ons personeel te verbeteren.
Gasten kunnen ook deelnemen aan een cruise met een gebarentolk om de communicatie verder te vergemakkelijken. Op de dag van inscheping kan op verzoek een kennismakingsgesprek met het personeel aan boord worden georganiseerd om een algemeen overzicht te geven van het programma en de entertainmentactiviteiten aan boord.
Om ons op de hoogte te stellen van uw verzoek met betrekking tot uw gehoor- en spraakbeperking, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen Accessibility & Medical Request Form
1.4 ADEMHALINGSBEHOEFTEN
CPAP / BIPAP
Indien u een CPAP- of BIPAP-apparaat gebruikt, verzoeken wij u ervoor te zorgen dat uw apparaat compatibel is met de stroomvoorziening aan boord, namelijk 120V/60Hz of 240V/60Hz. Stopcontacten in gastenkajuiten zijn geschikt voor zowel Amerikaanse als Noord-Europese stekkers. Wij raden aan uw elektrische apparaten als handbagage mee te nemen om schade tijdens het transport te voorkomen. Gedemineraliseerd water en verlengsnoeren zijn gratis beschikbaar aan boord; echter, er wordt een toeslag in rekening gebracht indien het verlengsnoer niet wordt teruggebracht. Om veiligheidsredenen is het gasten niet toegestaan eigen verlengsnoeren mee te nemen. Indien u een verlengsnoer nodig heeft, verzoeken wij dit bij de boeking aan te geven.
Zuurstof
Houd er rekening mee dat het medisch centrum aan boord slechts over een beperkte zuurstofvoorraad beschikt, voornamelijk bedoeld voor gebruik door patiënten binnen de medische faciliteit. Indien u langdurige zuurstoftherapie nodig heeft, bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van uw zuurstofvoorziening tijdens de cruise.
Indien u zuurstof nodig heeft, verzoeken wij u met het volgende rekening te houden:
- Zuurstofconcentratoren: Zoals elk ander elektrisch apparaat moeten zuurstofconcentratoren compatibel zijn met de stroomvoorziening aan boord. Een reservebatterij wordt aanbevolen en concentratoren dienen als handbagage te worden meegenomen.
- Samengeperste gasflessen: De levering van zuurstofflessen moet worden geregeld via een leverancier. De maximaal toegestane grootte is E of M-24 (680 L bij 2.200 psi). Om veiligheidsredenen is slechts één fles toegestaan in de kajuit, hoewel er op verzoek mogelijk aanvullende beveiligde opslag beschikbaar is. Beveiligde opslag is beperkt en dient ruim voor de vertrekdatum te worden aangevraagd. U bent verantwoordelijk voor levering en veilige opslag vóór vertrek. Houd er rekening mee dat zuurstofflessen mogelijk niet zijn toegestaan op vluchten; u bent zelf verantwoordelijk om dit met de luchtvaartmaatschappij voorafgaand aan de reis te controleren.
- Vloeibare zuurstofreservoirs: Reservoirs met vloeibare zuurstof met een maximaal gewicht van 55kg kunnen worden toegestaan indien er aan boord veilige opslag beschikbaar is. Dit wordt per geval beoordeeld door de Veiligheidsafdeling. Aanvragen dienen bij voorkeur bij boeking of zo spoedig mogelijk te worden ingediend. U bent zelf verantwoordelijk voor het vullen van draagbare flessen, aangezien de bemanning van het schip hiervoor niet is opgeleid.
Mechanische beademing
- Voor gasten die mechanische beademing nodig hebben, is het van essentieel belang dat gedetailleerde informatie wordt verstrekt bij boeking of ten minste 30 dagen voor vertrek. Deze informatie dient gegevens te bevatten over het type beademingsapparaat, de capaciteit van reservebatterijen en de verzorgers die in staat zijn het apparaat te bedienen. Wij raden reizen met afgelegen routes, waaronder oceaanovertochten, bepaalde regio’s zoals Antarctica of Afrika, routes met meerdere opeenvolgende zeedagen of bestemmingen met beperkte middelen bij defecten, sterk af.
Om ons te informeren over uw ademhalingsbehoeften, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen Accessibility & Medical Request Form
1.5 COGNITIEVE BEPERKING
Om beter te kunnen anticiperen op de behoeften van gasten met cognitieve, gedrags- of psychische aandoeningen, raden wij aan vóór de cruise uw arts te raadplegen en te overwegen met een begeleider te reizen, aangezien ons personeel geen dagelijkse persoonlijke assistentie kan verlenen.
- Ons medisch team behandelt noodsituaties, geen dagelijkse zorg. Afhankelijk van lokale voorschriften kan een ‘fitness-to-travel’-certificaat vereist zijn.
- Houd er rekening mee dat de cruise-omgeving lawaai, drukte en fel licht kan bevatten. Gelieve hiermee rekening te houden, samen met de grootte van het schip en de passagierscapaciteit, bij het kiezen van uw cruise.
Wij wijzen u erop dat kinderen met autisme welkom zijn in onze Mini Club mits zij zindelijk en zelfstandig zijn, aangezien ons jeugdpersoneel, hoewel volledig getraind in autisme, geen persoonlijke zorg kan verlenen.
Om ons op de hoogte te stellen van uw cognitieve aandoening, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen Accessibility & Medical Request Form
1.6 SPECIAAL DIEET & VOEDSELALLERGIEËN, MAALTIJDEN MET GLUTENVRIJE INGREDIËNTEN, KOSJERE MAALTIJDEN & HALAAL VLEES, VEGETARISCHE & VEGANISTISCHE MAALTIJDEN
MSC Cruises S.A. doet er alles aan om waar mogelijk tegemoet te komen aan de dieetwensen van onze gasten.
Wij houden rekening met speciale behoeften bij het plannen van onze menu’s en het serveren van maaltijden.
1.6.1 ALLERGENEN
MSC Cruises S.A. is zich ervan bewust dat sommige voedingsmiddelen een allergische reactie kunnen veroorzaken door intolerantie voor bepaalde ingrediënten, zoals de 14 belangrijkste erkende allergenen genoemd in Verordening (EU) nr. 1169/2011. Deze zijn: gluten, soja, pinda’s, lupine, noten, sesam, schaaldieren, vis, weekdieren, zuivelproducten, ei, mosterd, selderij, sulfiet en zwaveldioxide. Gasten worden geadviseerd om het bedrijf van een dergelijke allergie op de hoogte te stellen bij boeking, doch uiterlijk 30 dagen voor vertrek (door het invullen van het Accessibility & Medical Request Form). Wij verzoeken gasten hun speciale dieetwensen tevens te melden bij de Receptie-Gastenservice en de Maître d’hôtel in het hoofdrestaurant bij eerste inscheping en vóór consumptie van voedsel of drank aan boord. Hoewel er verschillende opties in onze diverse restaurants beschikbaar zijn, zijn onze hoofdrestaurants het best uitgerust om speciale dieetwensen te behandelen en het risico op onbedoelde kruisbesmetting te beperken. Wij raden gasten met allergieën daarom sterk aan hun maaltijden in de hoofdrestaurants te nuttigen, waar ons bedienend personeel hen het best kan bijstaan.
Hoewel MSC robuuste preventieve maatregelen heeft genomen, kan het risico van onopzettelijke kruisbesmetting met allergenen niet volledig worden uitgesloten vanwege de beperkte ruimte aan boord.
Wij adviseren onze gasten die bekend zijn met allergieën of intoleranties altijd hun voorgeschreven noodmedicatie mee te nemen, zoals voorgeschreven door hun arts, zodat zij adequaat kunnen handelen bij een allergische reactie.
Wanneer u een excursie boekt met inbegrepen maaltijd, vergeet dan niet altijd uw speciale dieetwens door te geven aan het personeel.
Wij wijzen u erop dat op privé-eilanden en privéstranden onze capaciteit om volledige allergenenvrije maaltijden te garanderen beperkt is. MSC adviseert gasten met specifieke dieetwensen daarom hun maaltijden in het hoofdrestaurant aan boord te nuttigen.
1.6.2 MAALTIJDEN MET GLUTENVRIJE INGREDIËNTEN
MSC Cruises biedt speciale menu’s met glutenvrije ingrediënten (ontbijt, lunch en diner) in de hoofdrestaurants op de meeste schepen. Gasten met glutenintolerantie dienen altijd contact op te nemen met de supervisor van de eetzaal.
Op MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera en MSC Lirica worden gasten slechts een beperkte selectie commerciële, voorverpakte glutenvrije snacks aangeboden, zoals koekjes, croissants, cake en muffins.
Coeliakiepatiënten of gasten met glutenintolerantie dienen altijd contact op te nemen met de supervisor van de eetzaal.
1.6.3 KOSJERE MAALTIJDEN
Kosjere maaltijden (voorverpakt ontbijt, lunch en diner) kunnen aan boord beschikbaar zijn tegen een toeslag van €25/$30 per persoon per dag. Kosjere maaltijden kunnen in de hoofdrestaurants worden genuttigd en dienen minstens 30 dagen voor vertrek te worden gereserveerd. Gezien de beperkte keuze verzoeken wij u altijd eventuele allergieën of intoleranties te specificeren.
1.6.4 HALAAL VLEES
Halalproducten (rundvlees, lamsvlees en gevogelte) kunnen aan boord beschikbaar zijn mits deze minstens 30 dagen voor vertrek door de gast zijn aangevraagd. Indien wij buiten deze termijn op de hoogte worden gesteld, doen wij ons uiterste best om de gevraagde diensten te leveren, maar dit kan bij late kennisgeving niet worden gegarandeerd.
1.6.5 VEGETARISCHE / VEGANISTISCHE MAALTIJDEN
Vegetarische en veganistische gerechten maken deel uit van ons buffet- en restaurantaanbod. Ons restaurantmenu bevat altijd vegetarische en veganistische opties.
1.6.6 OVERIGE DIEETVERZOEKEN
Gasten die babyvoeding of moedermelk willen opwarmen, worden doorverwezen naar de Roomservice.
Om medische redenen of voor baby’s kunnen gasten specifiek verzoeken om bepaalde voeding aan boord te laten pureren.
Gasten die om medische redenen hun eigen toevoegingen aan maaltijden willen meenemen, worden verzocht deze zelf te mengen en te doseren om veiligheidsredenen.
Na schriftelijke goedkeuring door de Maatschappij kunnen gasten ook hun eigen speciale, verzegelde voeding aan boord brengen. Producten moeten voldoen aan de EU-etiketterings- en verpakkingsvoorschriften en mogen geen korte houdbaarheid hebben. Eenmaal geopend dienen zij te worden geconsumeerd zoals aangegeven op het etiket. Het personeel aan boord is niet gemachtigd om voedsel van gasten op te slaan, te bereiden of op te warmen.
Om ons te informeren over uw speciale dieetwens, verzoeken wij u het formulier via de volgende link in te vullen Accessibility & Medical Request Form
1.7 IMPLANTEERBAAR MEDISCH APPARAAT
Gasten met geïmplanteerde medische apparaten (bijvoorbeeld pacemakers/defibrillatoren) worden verzocht dit bij inscheping te melden aan onze veiligheidsmedewerkers, zodat zij een veilige alternatieve controle kunnen aanbieden.
1.8 GEBRUIK VAN HULPHONDEN
1.8.1 WANNEER EEN HOND EEN HULPHOND IS
Een hulphond is een hond die individueel getraind is om werkzaamheden of taken uit te voeren voor een persoon met een beperking. De taak of taken die de hond uitvoert, moeten direct gerelateerd zijn aan de beperking van de betreffende persoon. MSC heet hulphonden welkom aan boord van haar cruiseschepen, mits zij in goede gezondheid verkeren en over alle benodigde documenten beschikken voor toegang tot de landen die tijdens de cruise worden bezocht. Voor cruises in Britse wateren moet de hond een volledig lid zijn van Assistance Dogs International (ADI) of International Guide Dog Federation (IGDF).
Hulphonden die nog in opleiding zijn, evenals emotionele steun- en gezelschapshonden, worden niet erkend als hulphonden en zijn derhalve niet toegestaan op MSC-schepen.
1.8.2 HULPHOND AAN BOORD VAN EEN CRUISESHIP
MSC Cruises kan een uitlaatplaats met houtsnippers beschikbaar stellen, maar de gast is zelf volledig verantwoordelijk voor de verzorging, voeding en algemene zorg van het dier gedurende het verblijf aan boord (eventueel met hulp van een verzorger of reisgenoot) en voor eventuele schade veroorzaakt door de hulphond. Indien het gedrag van de hulphond een wezenlijke verstoring veroorzaakt of een directe bedreiging vormt voor de veiligheid, kan de hond de toegang worden geweigerd of van boord worden verwijderd, samen met de eigenaar, op kosten van de gast. Hulphonden mogen de persoon met een beperking begeleiden in alle openbare ruimtes, inclusief restaurants. In openbare ruimtes moeten honden altijd aangelijnd of voorzien van een tuigje of ander controlemiddel zijn. Vanwege gezondheidsvoorschriften zijn hulphonden niet toegestaan in recreatieve waterfaciliteiten: zwembaden, whirlpools, waterparken of spafaciliteiten.
Indien de gast ervoor kiest om van boord te gaan op een bestemming waar de hulphond aan boord moet blijven, dient de gast zelf zorg te dragen voor de verzorging van de hond. Het personeel van het schip is hiervoor niet beschikbaar of opgeleid, noch mag de hond onbeheerd in de kajuit achterblijven.
Wij bieden geen dierenartsdiensten aan boord en de scheepsartsen kunnen geen assistentie verlenen. Houd er rekening mee dat hulphonden vanwege de aard van sommige excursies mogelijk niet worden toegelaten.
1.8.3 DOCUMENTATIE VAN HULPHOND
Het is de verantwoordelijkheid van de gast om ervoor te zorgen dat alle documenten met betrekking tot de hulphond voldoen aan de lokale regelgeving van elke haven van het reisplan en ten minste 60 dagen voor aanvang van de cruise aan het bedrijf worden verstrekt.
Houd er rekening mee dat voor de Wereldcruise de documentatie ten minste 6 maanden voor aanvang van de cruise aan het bedrijf moet worden overlegd, aangezien deze speciale reisroute meer dan 15 landen en 50 havens omvat, waarvan sommige zeer afgelegen zijn en strenge biosecurity-vereisten hebben.
Originele documenten moeten bij het inschepen en bij de receptie – Guest Service aan boord worden overhandigd.
Houd er rekening mee dat in sommige havens de hulphond mogelijk niet aan land mag volgens de lokale immigratieregels.
De documentatie- en vaccinatievereisten worden vastgesteld door overheidsinstanties en niet door MSC Cruises. Houd er rekening mee dat de vereisten zonder voorafgaande kennisgeving kunnen worden gewijzigd en dat reisplannen/certificaten moeten worden gedeeld met ons Accessibility-team, zodat zij de naleving van de vereisten van de Port Health Authorities van alle bestemmingen, inclusief vertrek- en doorvoerhavens, kunnen bevestigen. Indien er problemen optreden met de documentatie van de hond bij binnenkomst in een haven, zijn alle kosten voor quarantaine of heruitvoer van de hond voor rekening van de eigenaar. Het dierenpaspoort en certificaten van derde landen moeten zijn ondertekend, gedateerd en gestempeld door een officieel gecertificeerde dierenarts. Houd er rekening mee dat het verkrijgen van deze vergunningen weken of maanden kan duren en dat sommige landen dieren helemaal niet toestaan. Kopieën van de voltooide vergunningen voor elke haven moeten zo snel mogelijk, vóór de vertrekdatum, naar het MSC Cruises Accessibility Team worden gestuurd.
Vereiste documentatie omvat, maar is niet beperkt tot:
- Een korte, schriftelijke uitleg van welke specifieke taken het dier is getraind uit te voeren. Dit kan worden toegevoegd aan het notitieveld van het Accessibility- en Medical Request-formulier. In overeenstemming met bepaalde lokale regelgeving kan ook een trainingscertificaat worden vereist.
- Dierenartsverklaring waarin wordt bevestigd dat het dier gezond is.
- Vergunningen van het ministerie van Landbouw
- Het verplichte identificatiedocument van het dier, uitgegeven door de bevoegde lokale gezondheidsautoriteit, gestempeld binnen 24 uur voorafgaand aan de reis door de dierenarts, waarin de fysieke conditie van het dier wordt bevestigd (voor reisroutes in Europese wateren)
U kunt de volgende websites raadplegen:
Reisroutes in Europese wateren https://food.ec.europa.eu/animals/movement-pets/travellers-points-entry_en
- Reisroutes in Britse wateren https://www.gov.uk/bring-pet-to-great-britain/guide-dogs
- Reisroutes in Noorse wateren https://www.mattilsynet.no/en/animals/guide-travelling-with-pets-to-norway
- Reisroutes in Amerikaanse wateren en het Caribisch gebied:
https://www.aphis.usda.gov/pet-travel https://www.cdc.gov/importation/dogs/?CDC_AAref_Val=https://www.cdc.gov/importation/bringing-an-animal-into-the-united-states/dogs.html
Bermuda https://www.gov.bm/online-services/import-dog-or-cat
Bahama's https://bahfsabahamas.com/ePermitting/PETS-Import-Permit-Step-by-Step-User-Manual-update.pdf?v9324
- Reisroutes in Braziliaanse wateren naar Europa: https://www.gov.br/pt-br/servicos/solicitar-certificado-veterinario-internacional-para-viajar-com-seu-cao-ou-gato-para-uniao-europeia-irlanda-do-norte-noruega-e-suica-cvi
- Voor gasten van de Wereldcruise wordt tevens aanbevolen om de volgende sites te raadplegen:
Hawaii Department of Agriculture
New Zealand Ministry of Primary Industries
https://www.mpi.govt.nz/bring-send-to-nz/pets-travelling-to-nz/bringing-cats-and-dogs-to-nz/assistance-and-guide-dogs/
Belangrijke opmerking: U bent verantwoordelijk voor het verkrijgen van de invoervergunningen van alle landen die deze speciale documenten vereisen en moet altijd de originele documenten beschikbaar hebben. Specifieke informatie kan worden verkregen door contact op te nemen met het United States Department of Agriculture, of het betreffende consulaat of de ambassade van de Verenigde Staten van elk land om het beleid van dat land te bepalen en de benodigde vergunningen voor elke haven van het reisplan te verkrijgen.
2-Gezondheid en Medisch
2.1 MEDISCH CENTRUM AAN BOORD
Onze medische centra aan boord zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar voor noodgevallen. Daarnaast bieden we tweemaal daags spreekuren voor routinematige medische behoeften.
Onze medische faciliteiten aan boord voldoen aan of overtreffen de normen voor cruisemedische centra zoals vastgesteld door CLIA en beschikken over bepaalde diagnostische en behandelcapaciteiten; echter, de medische centra aan boord hebben niet dezelfde middelen als een ziekenhuis op het vaste land. Zij worden bemand door fulltime geregistreerde artsen en verpleegkundigen, inclusief paramedici op sommige schepen. Hun primaire taak is het verlenen van spoedeisende medische zorg en kortdurende behandeling, en niet langdurige verpleegkundige zorg. Gasten die niet in staat zijn hun dagelijkse persoonlijke verzorgingstaken (zoals eten, wassen, aankleden en gebruik van het toilet) zelfstandig uit te voeren, wordt geadviseerd te reizen met een verzorger die kan assisteren bij deze taken.
Houd er rekening mee dat het niet-medisch personeel aan boord niet specifiek is opgeleid om dagelijkse zorg te verlenen en gasten niet kan helpen bij persoonlijke taken of persoonlijke hygiëne (eten, aankleden, naar het toilet gaan of baden).
2.2 ZWANGERSCHAP
Voor de gezondheid en veiligheid van zowel de moeder als het ongeboren kind kan MSC Cruises geen gasten accommoderen die gedurende de cruise meer dan 23 weken en 6 dagen zwanger zullen zijn. Indien u zwanger bent maar gedurende de gehele cruise minder dan 23 weken en 6 dagen zwanger zult zijn, dient u een verklaring van uw verloskundige/gynaecoloog te overleggen waarin uw verwachte uitgerekende datum wordt bevestigd, dat uw zwangerschap als laag risico wordt beschouwd, en dat u reisfit bent zonder directe toegang tot gespecialiseerde verloskundige of neonatale zorg.
Om ons op de hoogte te stellen van uw zwangerschap, vult u het formulier in via de volgende link Accessibility & Medical Request Form
2.3 DIALYSE
MSC Cruises biedt geen individuele hemodialyse aan.
Gasten die stabiel zijn en zelfstandig thuis peritoneale dialyse kunnen uitvoeren, zijn echter welkom om mee te varen.
Peritoneale dialyse
- Houd er rekening mee dat er risico’s verbonden zijn aan het reizen op cruiseschepen tijdens dialyse. Wij verzoeken u het Dialysis Risk formulier zorgvuldig door te nemen. Het is van groot belang dat u de risico’s bespreekt met uw nefroloog voordat u besluit te gaan cruisen. Breng MSC Cruises op de hoogte van uw aandoening bij het boeken of uiterlijk 30 dagen voor vertrek. Gasten die peritoneale dialyse ondergaan, wordt geadviseerd niet deel te nemen aan afgelegen routes of reizen met meerdere opeenvolgende zeedagen, vanwege het ontbreken van toegang tot gespecialiseerde zorg.
- Gasten die peritoneale dialyse nodig hebben, zijn zelf verantwoordelijk voor het meenemen van alle apparatuur, medicijnen en benodigdheden die nodig zijn om zelf dialyse uit te voeren. U bent er ook verantwoordelijk voor dat deze op tijd en veilig aan boord zijn voordat het schip vertrekt.
Om ons op de hoogte te stellen van uw speciale vereisten voor peritoneale dialyse, vult u het formulier in via de volgende link Accessibility&Medical Request Form
2.4 ENTERALE EN PARENTALE VOEDING
MSC Cruises biedt geen enterale of parenterale voeding aan, maar gasten die dit zelfstandig regelen, zijn welkom aan boord. Gasten zijn zelf verantwoordelijk voor het meenemen van alle voeding en apparatuur die nodig is voor de cruise.
Om ons op de hoogte te stellen van uw speciale voedingsbehoeften, vult u het formulier in via de volgende link Accessibility&Medical Request Form
2.5 FARMACEUTISCH
2.5.1 Persoonlijke medicatie
Het wordt ten zeerste aanbevolen om een ruime voorraad van uw persoonlijke medicatie mee te nemen, voldoende voor de duur van de cruise en enkele dagen na afloop daarvan. Bewaar alle medicatie in de originele verpakking met het bijbehorende etiket. Het is ook raadzaam om een voorschrift of een schriftelijke lijst van uw medicatie bij u te hebben, inclusief de naam van het geneesmiddel, de dosering en de innamefrequentie. Hoewel het medisch centrum kan helpen bij het vervangen van sommige medicatie, kan MSC Cruises niet garanderen dat het exacte geneesmiddel of een equivalent aan boord beschikbaar zal zijn.
Houd er rekening mee dat de koelkasten in de kajuiten geen echte koelkasten zijn en niet geschikt zijn voor het bewaren van medicatie die gekoeld moet worden. Indien u medicatie moet koelen, adviseren wij het gebruik van koelzakken met koelelementen of het aanvragen van gekoelde opslag van medicatie in het medisch centrum.
2.5.2 Gereguleerde stoffen
Houd er rekening mee dat er beperkingen kunnen gelden voor gasten die bepaalde voorgeschreven geneesmiddelen onder toezicht gebruiken, en het is uw verantwoordelijkheid om te zorgen dat u voldoet aan de regelgeving van de landen die u zult bezoeken.
Het blijft de verantwoordelijkheid van de gast om zich vertrouwd te maken met bovenstaande instructies en de geldigheid van hun medicatielijst te controleren bij hun behandelend arts of apotheker.
2.5.3 Illegale stoffen
Gasten mogen geen stoffen of medicijnen aan boord brengen die verdovende middelen of aangewezen equivalenten bevatten. Dit geldt voor alle geografische gebieden die we bezoeken. Dit omvat, maar is niet beperkt tot:
• Marihuana (inclusief voorgeschreven/medicinale marihuana) of derivaten van THC (tetrahydrocannabinol)
• Illegale verdovende middelen/drugs, waaronder synthetische designerdrugs/nieuwe psychoactieve stoffen (NPS).
2.6 ANDERE MEDISCHE BEHOEFTEN
- Om de best mogelijke zorg tijdens uw cruise te waarborgen, zal het Special Needs-team van MSC Cruises volledige details van bepaalde medische aandoeningen of verzoeken nodig hebben om te beoordelen of aan uw behoeften aan boord kan worden voldaan (zie enkele voorbeelden hieronder). Bij twijfel kunt u rechtstreeks contact opnemen met het Special Needs-team.
Indien u of uw reisgenoot:
- Ondergaat chemotherapie of gebruikt immunosuppressieve medicatie. Houd er rekening mee dat chemotherapie aan boord niet kan worden toegediend. Vanwege mogelijke gezondheidsrisico’s tijdens het reizen, adviseert MSC ten zeerste dat gasten die immunosuppressieve medicatie gebruiken hun specialist raadplegen en toestemming verkrijgen om te cruisen voordat zij aan boord gaan.
- Andere complexe medische behoeften hebben die geavanceerde zorg vereisen (bijvoorbeeld patiënten met quadriplegie, ernstige functionele beperkingen, of degenen die 24 uur per dag zorg nodig hebben).
- Specifieke medische interventies vereisen (zoals laboratoriumonderzoeken, toediening van injecteerbare medicatie, verbandwissels, enz.).
Om ons te informeren over uw speciale medische vereisten, vult u alstublieft het formulier in via de volgende link: Accessibility & Medical Request Form
2.7 VACCINATIES
Gasten wordt geadviseerd om vóór de cruise hun arts of een reizigerskliniek te raadplegen voor informatie over aanbevolen/verplichte vaccinaties voor de geplande reisroute. MSC Cruises aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor gasten die de aanbevelingen voor de preventie van infectieziekten niet opvolgen of niet over de juiste vaccinaties beschikken om een bepaalde haven tijdens de cruise binnen te komen.
2.8 AANVRAGEN VAN MEDISCHE DOSSIE’S OF FACTUREN VAN HET MEDISCH CENTRUM AAN BOORD
Indien u het Medisch Centrum bezoekt en een kopie van uw medische dossiers of een factuur voor verzekeringsdoeleinden nodig heeft, verzoeken wij u dit tijdens uw bezoek aan het medisch personeel te vragen.
Indien u het schip al heeft verlaten, volgt u alstublieft onderstaande stappen:
- Download het Medical Records Request Form via deze link
- Vul het formulier volledig in en onderteken het, inclusief uw e-mailadres.
- Houd er rekening mee dat het formulier moet worden ingevuld en ondertekend door de gast die het medisch centrum heeft bezocht. Indien u dossiers aanvraagt namens een minderjarige, download en vul dan het speciale formulier in via deze link.
- Stuur het ingevulde en ondertekende formulier naar uw reisagent.
Aanvragen worden zo snel mogelijk verwerkt. Houd er echter rekening mee dat de verwerking en levering tot 5 werkdagen kan duren.
3- MSC World Cruise
Vanwege de unieke en gevarieerde havens op de route van de Wereldcruise, evenals de afgelegen locaties en de beperkte beschikbaarheid van gespecialiseerde medische ondersteuning in sommige havens, dienen alle medische en toegankelijkheidsverzoeken ruimer van tevoren te worden doorgegeven dan bij reguliere cruises. Dit stelt ons in staat de nodige controles en regelingen voor uw verblijf aan boord te treffen. Helaas kunnen wij verzoeken op het laatste moment niet in overweging nemen.
Verzoeken voor een hulpdier dienen minstens 6 maanden voor de vertrekdatum te worden doorgegeven, zodat wij contact kunnen opnemen met de verschillende lokale autoriteiten.
Havens met een tenderdienst kunnen mogelijk niet toegankelijk zijn voor gasten die afhankelijk zijn van een rolstoel of scooter om zich te verplaatsen. U kunt de lijst met havens met tenderdiensten opvragen voordat u uw boeking definitief maakt.
Mechanische beademing en peritoneale dialyse zijn niet beschikbaar tijdens de Wereldcruise.
Specifieke speciale diëten, waaronder halal- of koosjermaaltijden, dienen minstens 3 maanden voor vertrek te worden doorgegeven.
Wij herinneren u eraan dat MSC Cruises tijdens de Wereldcruise geen gasten zal accepteren die op enig moment tijdens de cruise meer dan 23 weken plus 6 dagen zwanger zullen zijn.