Geschiedenis

Eerste vermelding van de betrokkenheid van de familie Aponte in het transport over zee van en naar Napels.

1675

Eerste vermelding van de betrokkenheid van de familie Aponte in het transport over zee van en naar Napels.

De familiearchieven van de familie Aponte gaan terug tot de 17e eeuw en getuigen van de lange en ononderbroken maritieme activiteiten in een gebied bekend om zijn maritieme tradities: het schiereiland van Sorrento. De eerste vermelding van de familie dateert uit 1675 en betreft de zeilboot Giovannina, die vele jaren tussen Napels en Castellamare, en tussen Calabria en Sicilië voer.

Gianluigi Aponte richt de Mediterranean Shipping Company op met de aankoop van één schip. Sindsdien is MSC inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 465 schepen in de operatie.

1970

Gianluigi Aponte richt de Mediterranean Shipping Company op met de aankoop van één schip. Sindsdien is MSC inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 465 schepen in de operatie.

MSC werd opgericht door Gianluigi Aponte, een jonge Italiaanse zeeman en voormalig bankbediende die de moed en visie had om zijn eerste schip, Patricia, te kopen in 1970. Hij kocht een groter schip in 1971, dat hij naar zijn vrouw Rafaela vernoemde. En hierop volgde in 1973 het schip Ilse. Deze drie vrachtschepen vertegenwoordigde de baanbrekende begin van MSC, die inmiddels uitgegroeid tot een wereldleider van de wereldwijde containerrederijen met meer dan 465 schepen in de operatie.

MSC trad officieel toe tot de wereld van de cruisevaart met de aankoop van het iconische passagiersschip Monterey.

1988

MSC trad officieel toe tot de wereld van de cruisevaart met de aankoop van het iconische passagiersschip Monterey.

Na de aankoop van het schip Monterey, nam MSC de cruise-in-aanbouw van Lauro over, ter ere van Gianluigi Aponte's mentor, de Italiaanse schipmagnaat Achille Lauro. Nadat twee nieuwe schepen, Rhapsody en Melody, werden toegevoegd aan de vloot, werd MSC Cruises officieel een dochteronderneming van de grotere MSC Group.

Het begin van een investeringsprogramma van € 5,5 miljard om 's werelds modernste cruisevloot te bouwen.

2003

Het begin van een investeringsprogramma van € 5,5 miljard om 's werelds modernste cruisevloot te bouwen.

MSC Cruises beschikt over een van de meest moderne en dynamische vloten van de wereld, met dank aan het indrukwekkende investeringsprogramma van € 5,5 miljard uit 2003. In iets meer dan een decennium heeft het bedrijf 4 prachtige schepen uit de ‘Lirica’-klasse gebouwd, gevolgd door 4 magnifieke schepen uit de ‘Musica’-klasse en 4 indrukwekkende vlaggenschepen uit de ‘Fantasia’-klasse. Ze beschikken allemaal over de combinatie van traditionele elegantie en innovatief ontwerp, kenmerkend voor MSC Cruises.

MSC Cruises is het eerste cruisebedrijf ter wereld dat de felbegeerde ‘6 Golden Pearls’-prijs in ontvangst mocht nemen voor de uitstekende prestaties met betrekking tot milieubescherming, gezondheid en veiligheid.

2008

MSC Cruises is het eerste cruisebedrijf ter wereld dat de felbegeerde ‘6 Golden Pearls’-prijs in ontvangst mocht nemen voor de uitstekende prestaties met betrekking tot milieubescherming, gezondheid en veiligheid.

Deze unieke prijs werd uitgereikt door Bureau Veritas, de wereldwijd erkende classificatie-instelling, ter erkenning van de naleving door MSC van de drie hoogste internationale normen op het gebied van bescherming van het milieu en bescherming van gezondheid en voedselveiligheid. Het bedrijf blijft zich inzetten voor de bescherming van het maritieme milieu en het waarborgen van een uitstekende kwaliteit voor de gasten.

MSC Cruises heeft een ambitieus € 5.1 miljard investeringsplan gelanceerd voor maximaal 7 nieuwe schepen en het Renaissance-programma vergroot voor 4 bestaande schepen

2014

MSC Cruises heeft een ambitieus € 5.1 miljard investeringsplan gelanceerd voor maximaal 7 nieuwe schepen en het Renaissance-programma vergroot voor 4 bestaande schepen

MSC is gestart met een nieuw € 5 miljard investeringsplan voor vier revolutionaire nieuwe schepen, plus opties om drie te bouwen in samenwerking met STX France en Fincantieri in Italië. Daarnaast worden de Lirica klasse schepen uitgebreid en vernieuwd door Fincantieri met het € 200 miljoen "Renaissance-programma" welke afgerond wordt tegen eind 2015. Deze schepen hebben een bruto tonnage van 60.000 ton en bieden ruimte voor bijna 2.000 rezigers met uitzondering van de MSC Armonia. Dit schip heeft een bruto tonnage van 65.600 ton en biedt ruimte voor meer dan 2500 reizigers.

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.

2016

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.

De tweede fase van het investeringsplan is verhoogd van € 5,1 miljard naar € 9 miljard met een ondertekende intentieverklaring om nog eens vier schepen te bouwen in the World Class.