Planet
Vermindering van de koolstofintensiteit
We schatten momenteel dat we tegen 2027 de intensiteitsambitie van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie) van 40% reductie zullen halen - drie jaar eerder dan de streefdatum van 2030 die door de IMO is vastgesteld en door CLIA als doelstelling is aangenomen.
Aangezien het koolstofvrij maken van maritieme activiteiten een van onze belangrijkste prioriteiten is, is ons ambitieuze doel om tegen 2050 een uitstoot van nul te bereiken.
Vermindering van de koolstofintensiteit
Vermindering van het geluid
Onze schepen zijn ontworpen om het geluid dat onder het wateroppervlak wordt uitgestraald te verminderen, zodat lawaai of trillingen die gevolgen kunnen hebben voor waterzoogdieren tot een minimum worden beperkt. Geluidsreductie wordt op verschillende niveaus bereikt. Er wordt veel moeite gedaan om het ontwerp van de scheepsromp, de hydrodynamica en het voortstuwingssysteem te bestuderen en te perfectioneren.
Via uitgebreide tests en simulaties creëert MSC Cruises een optimaal rompontwerp en een bolle boeg om de weerstand bij het bewegen door het water te minimaliseren. Minder 'weerstand' betekent een soepelere beweging door het water en minder lawaai. Isolatie van potentieel lawaaierige apparatuur zoals motoren en generatoren aan boord van het schip zal ook een positieve impact hebben op de vermindering van het lawaai onder water.
Wij verminderen het geluid ook dankzij onze schroef die is uitgerust met een luchtsmeersysteem dat de druk rond de schroef in evenwicht houdt. Als het schip door het water beweegt, creëren de schroefbladen een lage druk en het luchtbelsysteem is in staat dit te egaliseren, waardoor het geluid wordt verminderd.
Vermindering van het geluid
Energiebesparing aan boord
De verlichting van onze schepen wordt verzorgd door energie-efficiënte LED. De LED-lampen die we op onze schepen gebruiken zijn tot 75% efficiënter dan traditionele lampen en gaan minstens 7 keer langer mee.
Warmteterugwinningssystemen zorgen voor een intelligente herverdeling van warmte en koude waar dat nodig is op het schip. Wij zorgen er met name voor dat de afvalwarmte van de motoren niet verloren gaat, maar wordt gebruikt om water voor de was te verwarmen en om uit zeewater zoet water te genereren door verdamping.
Bovendien verzamelen onze schepen voortdurend duizenden verschillende gegevensreeksen en sturen die door naar onze teams van deskundigen aan wal. Wij gebruiken deze gegevens om beter te begrijpen hoe wij werken en om de efficiëntie op alle gebieden van onze activiteiten te verbeteren.
Energiebesparing aan boord
Schoner water
Het meeste water op onze schepen wordt aan boord geproduceerd, met zeer efficiënte systemen die uit zeewater schoon zoet water produceren. Wij houden de oceaan zoals hij hoort te zijn: schoon. Al het water aan boord van onze schepen wordt behandeld en gereinigd volgens uitstekende internationale normen voordat het weer in zee gaat. Al onze schepen zijn uitgerust met afvalwaterzuiveringssystemen die zijn ontworpen en worden onderhouden volgens de hoogste normen - zelfs hoger dan veel faciliteiten aan wal.
Hoewel de regelgeving in het algemeen toestaat dat onbehandeld afvalwater (zwart water) wordt geloosd zodra een schip meer dan 12 zeemijlen van land verwijderd is, staan wij dit onder normale omstandigheden niet toe en eisen wij dat het schip toestemming vraagt aan de maatschappij, wanneer een zeldzame en uitzonderlijke lozing noodzakelijk is.