Planet

We verleggen voortdurend de grenzen van wat technisch mogelijk is op zee en zijn actief betrokken bij de ontwikkeling van de volgende generatie milieutechnologie om in 2050 netto CO2-neutrale activiteiten te bereiken.

DECARBONISATIE
Het koolstofarm maken van onze maritieme activiteiten is een kernelement van onze duurzaamheidsstrategie. Om onze inzet hiervoor te demonstreren, hebben we een ambitieuze doelstelling van netto nul-emissies in 2050, die verder gaat dan de huidige IMO (International Maritime Organization) ambitie van 50% reductie van broeikasgassen in 2050.

 

Lees ons laatste duurzaamheidsrapport:


2021 Sustainability Report

 

Lees ook onze eerdere rapporten:

 

2020 Sustainability Report

2019 Sustainability Report

Verbetering van de kwaliteit van de emissies van schepen

Ons doel op lange termijn is een nuluitstoot voor alle activiteiten, zowel op zee als aan land. Wij willen voldoen aan de doelstelling van de sector om de emissie-intensiteit tegen 2030 met 40% te verbeteren ten opzichte van 2008, als onderdeel van ons plan om tegen 2050 netto koolstofneutrale activiteiten te realiseren.

 

Tegenwoordig zijn 14 van de 19 MSC Cruises-schepen uitgerust met Exhaust Gas Cleaning Systems (EGCS) om de zwaveluitstoot van schepen met 98% te verminderen.

Onze hybride EGCS kan werken in een open of gesloten kringloop, waardoor balastwater kan worden opgevangen in vuilwatertanks om directe lozing in havens of andere gevoelige gebieden te vermijden.

MSC Seashore is ons derde schip, na de MSC Grandiosa en MSC Virtuosa, dat wordt uitgerust met een systeem voor selective catalytic reduction (SCR), dat stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatgassen van het schip aanzienlijk vermindert en omzet in onschadelijk stikstof en water, door middel van geavanceerde technologie voor actieve emissiebeheersing. SCR-systemen zullen op alle toekomstige schepen worden gemonteerd. 
 
Tegen eind 2021 waren zeven van onze 19 schepen, waaronder al onze nieuwe schepen, uitgerust met walstroomvoorziening. Hierdoor kunnen de motoren aan boord worden uitgeschakeld, wat de uitstoot vermindert. We zijn vastbesloten om deze systemen te gebruiken wanneer er walstroom beschikbaar is.

Dankzij onze geavanceerde technologieën zijn de SOx- en NOx-emissies in de loop van de tijd aanzienlijk verminderd

Verbetering van de kwaliteit van de emissies van schepen

Improving Air Quality | MSC Cruises

Onderzoek naar nieuwe Technologieën en Oplossingen

Het gebruik van LNG als brandstof op maximaal negen van onze toekomstige schepen zal een vermindering van de koolstofemissies met maar liefst 20% mogelijk maken in vergelijking met hetzelfde schip dat conventionele fossiele brandstoffen gebruikt. In vergelijking met het gebruik van conventionele brandstof, vermindert LNG de SOx-uitstoot met meer dan 99% en de NOx-uitstoot met maximaal 85%. Het elimineert ook in wezen deeltjes in de uitlaat. Ons eerste LNG-aangedreven schip, MSC World Europa, zal in 2022 in de vaart worden genomen.

We investeren ook in een baanbrekend project dat tot doel heeft een demonstratieprogramma voor Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) -technologie aan boord van MSC World Europa te integreren, waarbij LNG wordt gebruikt om elektriciteit en bruikbare warmte te produceren. Dit proces is ongeveer 25% efficiënter dan een verbrandingsmotor met middelhoog toerental, waardoor de uitstoot met een gelijkwaardige hoeveelheid wordt verminderd.

Momenteel is deze technologie alleen in een laboratorium getest, maar als de resultaten aan boord overeenkomen met onze schattingen of deze zelfs overtreffen, zijn we van plan om de schaal van brandstofcellen te vergroten om de energiebehoeften van toekomstige schepen te ondersteunen.

Tegelijkertijd evalueren we het gebruik van batterijen als ondersteunende energieoplossing, door slimme energieopslag en een gebruiksklare gangreserve te bieden wanneer dat nodig is. De evaluatie omvat volledige levenscyclusanalyse om het grootschalige gebruik van batterijen te valideren.

Nieuwe technologie en koolstofarme brandstoffen zijn fundamenteel voor onze strategie voor koolstofreductie
 

Welkom in de toekomst van cruisen met MSC World Europa, ons eerste LNG aangedreven schip en een van de meest milieuvriendelijke schepen op zee.

Onderzoek naar nieuwe Technologieën en Oplossingen

Exploring New Technologies and Solutions | MSC Cruises

Energie-efficiëntie en geavanceerd scheepsontwerp

Voor elke nieuwe scheepsklasse die we ontwikkelen, herzien we het ontwerp volledig om een optimale efficiëntie te bereiken. We heroverwegen de algehele structuur van het schip, de dekruimte, de gewichtsverdeling inclusief de scheepsromp, het roer en de bolvormige boeg om een optimale hydrodynamica en aerodynamica te bereiken en de energie- en brandstofefficiëntie te maximaliseren.

 

Download de infographic

 

Vermindering van de luchtverontreiniging
Wij hebben op 14 van onze cruiseschepen hybride systemen voor de reiniging van uitlaatgassen (EGCS) geïnstalleerd, die de SOx-uitstoot met 98% verminderen, en op 3 schepen systemen voor selectieve katalytische reductie, die de NOx-uitstoot met wel 90% verminderen.

Onderwater afgestraald geluid

De romp en de propellers zijn zo ontworpen, gebouwd en geïnstalleerd dat het geluid of de trillingen die zoogdieren in het water kunnen treffen, tot een minimum worden beperkt.

Systemen voor de behandeling van afvalwater
Onze vloot voldoet volledig aan de regels voor afvalwaterlozing en 11 van onze schepen leveren geavanceerde systemen gezuiverd water dat de norm voor leidingwater benadert.  

Zoetwater
Onze nieuwe schepen kunnen in alle zoetwaterbehoeften aan boord voorzien met zeewater. 

Afvalbeheer
Afval wordt samengeperst, gescheiden of verbrand, en restafval wordt zorgvuldig afgeleverd bij speciale havenontvangstvoorzieningen voor recycling of verwijdering.  

 
Nieuwe brandstoftypes
In 2022 zullen wij ons eerste door LNG aangedreven schip in de vaart brengen. LNG elimineert grotendeels de uitstoot van zwaveloxiden (SOx) en zwevende deeltjes in de uitlaat, vermindert de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) tot 85% en die van CO2 tot 25%. 
 
Energie-efficiëntie
Op nieuwe schepen wordt de verlichting verzorgd door energiezuinige LED's en ons verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem past zich zelf aan het weer en het aantal passagiers aan boord aan. 
 
Walstroom mogelijkheden
7 van onze schepen kunnen nu op walstroom worden aangesloten, waardoor het mogelijk wordt de motoren aan boord uit te schakelen terwijl ze op hun ligplaats liggen.
 
Geavanceerde analyse
Digitalisering stelt ons in staat te anticiperen op inefficiënties in systemen en apparatuur en deze aan te pakken, en de bemanning specifieke sturing te geven om de prestaties te verbeteren.
 
Warmteterugwinning
Warmteterugwinningssystemen maken het mogelijk warmte en kou op intelligente wijze te herverdelen over het schip waar dat nodig is.
 
Trimstabilisator
Een softwaretoepassing controleert de stabiliteit van het schip om de dekofficieren te ondersteunen bij het optimaliseren van de trim van het schip - en daardoor het brandstofverbruik te verminderen.
 
Vermindering van de weerstand
Onze scheepsrompen zijn gecoat met hoogtechnologische verven die de groei van mariene organismen vertragen en zo de luchtweerstand verminderen en de energie-efficiëntie verbeteren.
 
Systeem voor de behandeling van ballastwater
Al het ballastwater wordt gefilterd en met UV behandeld voordat het op zee wordt geloosd, om ervoor te zorgen dat het geen schadelijke aquatische organismen en ziekteverwekkers bevat.
 

Energie-efficiëntie en geavanceerd scheepsontwerp

Advanced ship design | MSC Cruises

Water- en afvalwaterbeheer

Onze schepen zijn uitgerust met de nieuwste zoetwaterproductie-installaties en 80% van al het zoetwater dat aan boord wordt gebruikt, is zelf geproduceerd. Dit betekent dat we deze kostbare hulpbron tot een minimum beperken van bestemmingen aan wal waar zoet water schaars kan zijn.

Wij streven ernaar het waterverbruik aan boord van elk schip met 3% per jaar te verminderen door een combinatie van toezicht op het gebruik, de installatie van waterbesparende technologieën en opleiding en educatie van de bemanning. 
Al het afvalwater aan boord wordt in zee geloosd volgens de strikte internationale, nationale en lokale voorschriften die van kracht zijn.

Sinds 2007 hebben we onze nieuwe schepen uitgerust met Advanced Wastewater Treatment Systems (AWTS) die zwart en grijs afvalwater omzetten in bijna leidingwaterkwaliteit.

Bovendien kunnen al onze schepen gezuiverd water lozen in havens waar voldoende havenontvangstvoorzieningen beschikbaar zijn die zijn aangesloten op lokale afvalwaterzuiveringssystemen. Dit is met name het geval in ecologisch kwetsbare gebieden, zoals de Oostzee.

Hoewel de voorschriften over het algemeen toestaan dat onbehandeld rioolwater (zwart water) wordt geloosd zodra een schip meer dan 12 zeemijl van het land afvaart, staan we dit onder normale omstandigheden onder geen enkele omstandigheid toe en vereisen en uitzonderlijke ontlading is noodzakelijk.

Regelgeving staat ook de lozing van lens- en oliehoudend water op zee toe als dit is behandeld door middel van een goedgekeurde olie-waterafscheider. We volgen echter een strikt beleid om dit niet te doen en in plaats daarvan al het bilge- en olieachtig water aan wal te lozen, waar het op de juiste manier kan worden behandeld bij erkende havenontvangstvoorzieningen.

Onze geavanceerde afvalwaterzuiveringssystemen verwerken afvalwater tot bijna leidingwaterkwaliteit.
 
 
 

Water- en afvalwaterbeheer

Water preservation | MSC Cruises

Ballastwaterbehandeling

Een van de uitdagingen bij het besturen van een cruiseschip is om het gewicht, het zwaartepunt en de stabiliteitsvereisten tijdens een reis in evenwicht en consistent te houden. Om ons hierbij te helpen, zijn er tanks verdeeld in het onderste deel van een schip die kunnen worden gevuld met zeewater om als ballast te dienen.

Wetenschappelijke studies hebben door de jaren heen aangetoond dat deze praktijk het mogelijk heeft gemaakt dat bacteriën, microben, kleine ongewervelde dieren, larven en andere micro-organismen van de ene locatie naar de andere over de hele wereld worden getransporteerd, waardoor lokale ecosystemen mogelijk worden bedreigd.
 
Om dit te voorkomen, en om te voldoen aan strikte internationale regelgeving, zijn al onze schepen uitgerust met een ballastwaterbehandelingssysteem dat voldoet aan de normen van de internationale overkoepelende organisatie van de VN, de International Maritime Organization (IMO). Dit systeem beschermt tegen de onvrijwillige introductie van invasieve mariene soorten. In 2021 is 100% van het ballastwater gefilterd en UV-behandeld voordat het op zee wordt geloosd.

We hebben strikte behandelingsregimes aangenomen om de dreiging van soortenvervoer door ballastwater weg te nemen
 

Ballastwaterbehandeling

puerto morelos national park, Mu Koh Angthong National Marine Park,Ko Samui

Vuilnisbeheer

Al onze schepen zijn uitgerust met uitgebreide faciliteiten voor het beheer van vast afval en recycling.

Al het organisch afval, evenals recyclebare wegwerpartikelen, waaronder plastic, metalen, papier en glas, worden verzameld en gescheiden door speciaal opgeleide bemanningsleden voor afvalverwerking. Afval wordt samengeperst, gescheiden of verbrand en het restafval wordt zorgvuldig afgeleverd bij daarvoor bestemde havenfaciliteiten.
Het opleiden van onze bemanning, niet alleen om met afval om te gaan, maar ook om het belang van afvalbeheer te begrijpen, staat centraal in wat we doen. Onze bemanningsleden worden voortdurend opgeleid om ervoor te zorgen dat ze op de hoogte blijven van de hoogste normen en kunnen onze gasten informeren over de noodzaak om te scheiden en te recyclen.

De Environmental Compliance Officer op elk schip is ervoor verantwoordelijk dat afvalbeheerprotocollen worden nageleefd
 

Vuilnisbeheer

Solid Waste Management | MSC Cruises

DE KOERS NAAR EEN DUURZAME TOEKOMST BEPALEN

Duurzaamheid betekent voor ons het beschermen van het milieu, het ondersteunen van de mensen die bij ons werken en ervoor kiezen om met ons te reizen,
evenals de gemeenschappen en plaatsen die we bezoeken en waarmee we zaken doen.
Ontdek ons duurzaamheidsprogramma dat rond vier belangrijke pijlers is georganiseerd: Planet, People, Place en Procurement.