MSC CRUISES IMPLEMENTEERT DE NIEUWSTE GENERATIE LUCHTZUIVERINGSSYSTEMEN VAN DE WERELDWIJDE CRUISE- INDUSTRIE VOOR HET VERBETEREN VAN DE LUCHTKWALITEIT AAN BOORD

MSC Seashore is het eerste cruiseschip welk gebruik maakt van nieuwe geavanceerde luchtzuiveringstechnologie om het virusrisico te verminderen

Genève, Zwitserland - 21 oktober 2020 - MSC Cruises zal de eerste cruiserederij ter wereld zijn die een nieuw en geavanceerd innovatief luchtzuiveringssysteem met de naam 'Safe Air' installeert om de kwaliteit en reinheid van de lucht aan boord verder te verbeteren.

 

'Safe Air' wordt geïnstalleerd op de MSC Seashore, één van de grootste en meest technologisch geavanceerde schepen ooit gebouwd in Italië. De MSC Seashore is momenteel in aanbouw op de werf in Monfalcone van scheepsbouwer Fincantieri en zal in juli 2021 worden opgeleverd is de eerste van de twee Seaside Evo Klasse schepen.

 

Deze aankondiging is weer een stap vooruit in de voortdurende inzet van MSC Cruises betreffende gezondheid en veiligheid, nadat MSC Cruises in augustus als eerste grote cruisemaatschappij ter wereld,  terugkeerde naar zee met een nieuw en uitgebreid gezondheids- en veiligheidsprotocol, goedgekeurd door diverse nationale en regionale autoriteiten in Europa. Welke volgde na de tijdelijke stopzetting van de wereldwijde industrie in maart als gevolg van de wereldwijde gezondheidspandemie.

 

Het 'Safe Air'- luchtzuiveringssysteem is gebaseerd op de technologie van UV-C-lampen welke gebruikt maakt van het type C ultraviolette straling en wordt toegepast in combinatie met het airconditioningsysteem van het schip, waarbij de luchtstroom aan de bron wordt bestraald met een kortgolvig licht gericht op organische deeltjes en voorkomt de circulatie van luchtverontreinigende stoffen zoals virussen, bacteriën en schimmels.

 

Het luchtzuiveringssysteem ‘Safe Air’ is ontwikkeld door de ontwerpers en technici van Fincantieri en het virologielaboratorium van het International Center for Genetic Engineering and Biotechnology, een toonaangevend wereldwijd onderzoeksinstituut met hun hoofdkantoor in Triëst, Italië.

 

Het instituut biedt bedrijven wetenschappelijke ondersteuning om innovatieve technologische oplossingen te ontwikkelen voor de bestrijding van virusinfecties, wat vandaag de dag erg relevant is gezien de huidige wereldwijde gezondheidspandemie.

 

Het effectieve antwoord van MSC Cruises op de gezondheidsuitdagingen waarmee de wereldwijde reis- en toerismesector wordt geconfronteerd, is het stellen van de hoogste veiligheidsnormen met een gezondheids- en veiligheidsprotocol dat van kracht is sinds 16 augustus, toen de MSC Grandiosa haar scheepsoperatie hervatte met 7 nachten cruises in de westelijke Middellandse Zee. Ze heeft nu negen reizen gemaakt met meer dan 16.000 gasten en deze week is tevens het tweede schip van MSC Cruises, de MSC Magnifica, teruggekeerd op zee voor 10 nachten cruises in de westelijke en oostelijke Middellandse Zee.

 

Het nieuwe gezondheids- en veiligheidsprotocol gaat verder dan de richtlijnen van de relevante autoriteiten in de landen waar de schepen varen om een nieuwe norm te stellen voor de cruise-industrie, evenals voor andere aspecten van reizen, toerisme, vrije tijd en gastvrijheid, met name met betrekking tot het universeel testen van gasten en bemanning.
Alle gasten ondergaan een universele gezondheidsscreening voordat ze aan boord gaan van een van de twee schepen. Deze gezondheidsscreening bestaat uit drie uitgebreide stappen: een temperatuurcontrole, een beoordeling van een persoonlijke gezondheidsvragenlijst en een COVID-19-antigeen swabtest. Bemanningsleden worden hiernaast tot drie keer getest voordat ze met hun werkzaamheden aan boord mogen starten.

 

Andere aspecten van het gezondheids- en veiligheidsprotocol omvatten verhoogde hygiënische voorzieningen en reinheid, beschermde ‘bubble’ tijdens MSC Excursies, mondkapjes en het handhaven van Social Distancing, verbeterde medische voorzieningen aan boord, dagelijkse gezondheidsmonitoring en een solide noodplan.
Het protocol is ontworpen door de interne specialisten van MSC Cruises op het gebied van medische diensten, volksgezondheid en sanitaire voorzieningen, hoteldiensten, verwarming, ventilatie en airconditioning, andere technische systemen aan boord, informatietechnologie en logistiek.

 

Er werd ook een Blue-Ribbon COVID-19 Expert Group opgericht die bestaat uit een panel van internationaal gerespecteerde hooggekwalificeerde professionals wiens rol is om MSC Cruises te informeren en het protocol van MSC Cruises te herzien om ervoor te zorgen dat de acties van de cruiserederij gepast, effectief en geïnformeerd zijn door de beste beschikbare wetenschappelijke en gezondheidspraktijken.

 

MSC Seashore zal - net als alle nieuwe schepen van MSC Cruises- ook beschikken over enkele van de nieuwste technologieën en oplossingen die beschikbaar zijn om haar ecologische voetafdruk te verkleinen. Deze omvatten met name een state-of-the-art systeem voor selectieve katalytische reductie (SCR) en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem (AWT) van de nieuwste generatie.

 

SCR vermindert de uitstoot van stikstofoxide met 90 procent door middel van geavanceerde actieve emissiebeheersingstechnologie en een AWT-systeem voert afvalwater door een uitgebreid zuiveringsproces en zeer fijne filtratie, waardoor het wordt omgezet in bijna leidingwaterkwaliteit.

 

MSC Seashore zal ook worden uitgerust met wal-tot-schip-stroomvoorzieningen waarmee het schip op de ligplaats kan worden aangesloten op lokale elektriciteitsnetten, waardoor de luchtemissies verder worden verminderd.