MSC WORLD EUROPA ZET NIEUWE STANDAARDEN VOOR MILEUDUURZAAMHEID OP ZEE EN VERSNELT DE REIS VAN DE MSC CRUISES NAAR NETTO NUL

De LNG-aangedreven MSC World Europa wordt het eerste moderne cruiseschip met brandstofceltechnologie die het potentieel heeft om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.
Het nieuwste schip van MSC Cruises zal ook een extra reeks oplossingen hebben om de impact op het lucht- en zeemilieu te beperken
Het schip wordt 's werelds grootste LNG-aangedreven cruiseschip en 20e in de vloot van MSC Cruises bij de ingebruikname in november
MSC World Europa sustainability technology | MSC Cruises

Saint Nazaire, Frankrijk en Genève, Zwitserland – 31 mei 2022 – Nu de laatste fase van zijn bouwproces aanvangt, zal de MSC World Europa binnenkort het groenste en meest efficiënte schip in de vloot van MSC Cruises worden bij de oplevering in oktober 2022. MSC Cruises heeft vandaag informatie vrijgegeven over de ecologische onderdelen van het schip, onder meer vaste-oxidebrandstofcellen, een selectief katalytisch reductiesysteem en verbeterde walstroomcapaciteit. Het wordt ook het grootste LNG-aangedreven cruiseschip ter wereld bij de ingebruikname later dit jaar.

 

De MSC World Europa wordt het eerste moderne cruiseschip ter wereld met de gloednieuwe technologie van vaste-oxidebrandstofcellen (SOFC) aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG), ontwikkeld door MSC Cruises, Chantiers de l'Atlantique en Bloom Energy. Het schip zal een demonstratiemodel van 150 kilowatt SOFC bevatten dat hulpvermogen opwekt om de efficiëntie te verbeteren en de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen in vergelijking met traditionele verbrandingsmotoren. Het wordt een proefmodel om de ontwikkeling van brandstofceltechnologie voor hedendaagse cruiseschepen te versnellen en biedt de mogelijkheid om in de toekomst hybride aandrijfoplossingen mogelijk te maken.

 

Linden Coppell, directeur duurzaamheid van MSC Cruises: "Wij streven naar een netto-nultoekomst en daarom investeren we fors in de ontwikkeling van koolstofarme brandstoffen en oplossingen die de decarbonisatie van de maritieme sector zullen versnellen. MSC World Europa wordt ons meest efficiënte schip tot nu toe en zal ons helpen om milieutechnologieën voor de toekomst van onze vloot te bewijzen en te verfijnen. Met dit project bouwen wij ook aan partnerschappen met technologieleveranciers, energiebedrijven, de academische wereld en regelgevende instanties. We moeten allemaal nauwer samenwerken om een toekomst zonder uitstoot mogelijk te maken."

 

In vergelijking met standaard scheepsbrandstoffen elimineert LNG bijna alle luchtverontreinigende emissies, waaronder zwaveloxiden, stikstofoxiden en fijne deeltjes, en zorgt het voor CO2-vermindering tot wel 25%. LNG zal het ook mogelijk maken koolstofarme brandstoffen en oplossingen zoals groene waterstof, bio-LNG, en brandstofcellen te ontwikkelen. Traditionele scheepsbrandstoffen zijn niet geschikt voor deze nieuwe oplossingen.

 

De MSC World Europa bevat een selectief katalytisch reductiesysteem (SCR) dat de NOx-uitstoot met 90% vermindert wanneer er geen LNG beschikbaar is en het schip op gasolie voor de scheepvaart moet draaien. Aangezien LNG-brandstof een vergelijkbare reductie oplevert, zal de MSC World Europa altijd voldoen aan de Tier III NOx-emissienormen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Bovendien kan de MSC World Europa dankzij de walstroomconnectiviteit het gebruik van de motoren tot een minimum beperken in havens met de nodige infrastructuur.

 

Zoals alle nieuwe schepen van MSC Cruises beschikt ook de MSC World Europa over de nieuwste afvalwaterbehandelingstechnologie, in overeenstemming met de MEPC 227(64) resolutie van de IMO, volledig afgestemd op 's werelds strengste wettelijke vereisten – de zogenaamde "Baltische standaard". Het schip is uitgerust met een geavanceerd ballastwaterbehandelingssysteem dat de introductie van invasieve soorten in het mariene milieu via ballastwaterlozingen voorkomt, in overeenstemming met het IMO-Verdrag inzake het beheer van ballastwater.

 

De MSC World Europa bevat een brede waaier aan apparatuur om het energieverbruik op het hele schip te optimaliseren. Het gaat onder meer om slimme ventilatie en geavanceerde airconditioningsystemen met geautomatiseerde energieterugwinningslussen, waardoor warmte en koude doeltreffend over het schip kunnen worden verdeeld. Het schip heeft ledverlichting die wordt gestuurd door slimme beheersystemen om het energiebesparingsprofiel verder te verbeteren. In samenwerking met de scheepswerf werd de MSC World Europa ontworpen met een innovatieve rompvorm om de weerstand door het water te minimaliseren. Het wordt ook uitgerust met verbeterde automatische gegevensverzamelingssystemen voor energiemonitoring op afstand en geavanceerde analyse, waardoor ondersteuning aan wal in real time mogelijk wordt om de operationele efficiëntie aan boord te optimaliseren.

 

Deze verbeterde efficiëntie en het gebruik van LNG, maakt een operationele prestatie mogelijk die veel hoger ligt dan de door de IMO vereiste energie-ontwerpcriteria voor nieuwe schepen. De MSC World Europa is ontworpen om 47% beter te presteren dan de vereiste Energy Efficiency Design Index (EEDI).

 

De romp en machinekamer van de MSC World Europa zijn ontworpen om de impact van het onderwatergeluid te minimaliseren, ter vermindering van de mogelijke impact op zeezoogdieren in de omliggende wateren.

 

MSC Cruises heeft drie definitieve orders voor LNG-aangedreven schepen, met levering tussen 2022 en 2025, die een totale investering van meer dan 3 miljard EUR vertegenwoordigen. Na de MSC World Europa volgt de MSC Euribia, die momenteel ook in aanbouw is in Saint Nazaire en in 2023 in de vaart zal komen. De bouw van het derde schip zal naar verwachting begin 2023 aanvangen.