• Nieuw vlaggenschip met de nieuwste en meest geavanceerde milieutechnologieën;
• Verder verbeterd ontwerp biedt meer hutten, meer bars, lounges en restaurants, en de hoogste verhouding buitenruimte per gast van de gehele vloot.
Genève, Zwitserland en Triëst, 20 augustus 2020 - De tewaterlating van de MSC Seashore vond vandaag plaats op de scheepswerf van Fincantieri in Monfalcone, Italië. Dit is een belangrijke mijlpaal in de scheepsbouw, aangezien het de eerste keer is dat een nieuw schip het water raakt en het schip de volgende bouwfase in gaat. MSC Seashore, dat met 339 meter het langste schip van MSC Cruises zal gaan zijn en het grootste en meest innovatieve schip ooit gebouwd in Italië, is nu tot haar oplevering in juli 2021 naar een waterdok verplaatst om werkzaamheden aan haar interieur mogelijk te maken.
MSC Seashore wordt de derde van in totaal vier schepen in de innovatieve en baanbrekende Seaside-klasse van MSC Cruises, na MSC Seaside en MSC Seaview, die respectievelijk in 2017 en 2018 werden gelanceerd, en de eerste van twee verrijkte Seaside Evo-schepen, met nieuw ontworpen openbare ruimtes, meer hutten en de hoogste verhouding aan buitenruimte per gast van de gehele vloot. Meer dan 65 procent van het schip is verbeterd en toont, ten opzichte van haar zusterschepen, een duidelijk zichtbare evolutie.
Giuseppe Bono, CEO van Fincantieri, merkte op: “De tewaterlating is altijd een van de meest bevredigende momenten geweest voor iedereen die betrokken is bij de bouw van een schip. Het is ook de gelegenheid om ieders betrokkenheid nog meer te versterken, want als het schip de zee raakt is er al veel werk verzet, maar ligt er nog veel meer in het verschiet. Dit geldt des te meer voor de "MSC Seashore", dat het nieuwe vlaggenschip van MSC Cruises zal worden: een baanbrekend schip, dat focust op innovatie, technologie en design, en de nadruk legt op het leiderschap van Fincantieri". Bono concludeerde: "De onzekere situatie die we wereldwijd doormaken, voegt een nog belangrijkere waarde toe aan deze dag, wat een goed voorteken is, niet alleen voor MSC Cruises en voor ons bedrijf, maar voor de hele cruise-industrie."
Pierfrancesco Vago, Executive Chairman, MSC Cruises voegde toe: “We zijn toegewijd aan ons programma om nieuwe schepen te bouwen, welke ons met elke nieuwe klasse van schepen laat innoveren en nieuwe standaarden stelt voor de gehele industrie. MSC Seashore zal het grootste en meest innovatieve cruiseschip zijn dat ooit in Italië is gebouwd, met de daarbij de nieuwste en meest geavanceerde milieutechnologieën mogelijk. Ze zal tevens ook één van de twee nieuwste schepen zijn welke in 2021 worden opgeleverd, hiermee wordt ons geloof in de lange termijn groeivooruitzichten van de sector ondersteund - zoals ook blijkt uit de terugkeer van ons eerste schip op zee eerder deze week, evenals de investeringen die zijn gedaan in ons nieuwe gezondheids- en veiligheidsprotocol, dat nu al een nieuwe standaard zet voor de gehele industrie."
De nieuwste milieutechnologieën
Het 169.500 GT-schip met een maximale capaciteit van 5.877 gasten zal worden uitgerust met de nieuwste technologieën om haar ecologische voetafdruk te minimaliseren.
MSC Seashore zal worden uitgerust met een geavanceerd systeem voor selectieve katalytische reductie (SCR) om stikstofoxide met 90 procent te verminderen en een zeer geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem (AWTS) om afvalwater te behandelen tot een zeer hoge kwaliteit, waarin het eindproduct van een betere standaard zal zijn dan van de meeste gemeentelijke vastgestelde afvalnormen over de hele wereld.
Deze functies zullen worden toegevoegd aan andere effectieve milieutechnologieën die op MSC Seashore en in de vloot worden ingezet, om de impact op het milieu te minimaliseren en continu te verminderen, en zorgen voor nog schonere luchtemissies, inclusief geavanceerde hybride uitlaatgasreinigingssystemen (EGCS) die 98 procent van het zwaveloxide door emissies van schepen; geavanceerde afvalbeheersystemen; ballastwaterbehandelingssystemen goedgekeurd door de Amerikaanse kustwacht; nieuwste technologische systemen voor het voorkomen van olielozingen uit machineruimten en verschillende effectieve verbeteringen van de energie-efficiëntie - van warmteterugwinningssystemen tot ledverlichting. Bovendien heeft MSC Cruises momenteel drie LNG-aangedreven schepen in bestelling staan, waarvan er op dit moment één van in aanbouw is.
MSC Seashore zal ook worden uitgerust met walstroom die een aangemeerd cruiseschip verbindt met het lokale elektriciteitsnet van een haven om de luchtemissies verder te verminderen. Deze functie is breed beschikbaar op de gehele vloot van MSC Cruises en is sinds 2017 standaard op alle nieuwe schepen.
Een verrijkt en verder ontwikkeld ontwerp
MSC Seashore biedt, net als de andere iconische schepen van de Seaside-klasse, een reeks adembenemende en opvallende ontwerpkenmerken om te verbinden met de zee, zoals de spectaculaire Bridge of Sights, prachtige panoramische liften op de achterkant van het schip en stijlvolle glazen loopbruggen.
Enkele van de nieuwe verbeteringen zijn de 16 meter verlengde lengte van het schip, de 10.000 vierkante meter extra ruimte op het dek voor een nog grotere en ruimere ervaring aan boord, een grotere MSC Yacht Club – MSC Cruises ‘schip-in-schip' concept - en een verbeterde gastenstroom met twee centrale ontmoetingspunten in het midden en voorste deel van het schip.
MSC Seashore zal een breder scala aan accommodatie aanbieden door middel van meer suites, waaronder 28 meer suites en twee suites met privébubbelbaden. Daarnaast krijgt de MSC Yacht Club twee nieuwe suite categorieën met 41 Deluxe Grand Suites en twee Owner's Suites met bubbelbaden.
Gezinnen zullen kunnen profiteren van aan elkaar verbonden hutten die twee of drie aangrenzende hutten met elkaar verbinden en die plaats bieden aan zes tot tien personen. Ten slotte zullen er grotere en ruimere hutten voor gasten met een mobiele beperking - in totaal 75 - beschikbaar zijn.
Er zullen twee gloednieuwe restaurants worden geïntroduceerd en vijf specialiteitenrestaurants met onder andere zitplaatsen aan het water op de prachtige promenade van het schip, zodat gasten kunnen genieten van een groter uitzicht op zee terwijl ze buiten dineren.