MSC CRUISES ONTHULT DETAILS VAN HET UITGEBREIDE GEZONDHEIDS- EN VEILIGHEIDSPROTOCOL, WELKE VERDER GAAT DAN DE LEIDRAAD VAN DE AUTORITEITEN

MSC Cruises 'CEO Gianni Onorato, onthult de volledige details van het uitgebreide gezondheids- en veiligheidsprotocol van MSC Cruises dat is ontwikkeld om de herstart in de Middellandse Zee van de activiteiten te ondersteunen en de gezondheid en veiligheid van de gasten, bemanning en de lokale gemeenschappen waar de schepen zullen aanmeren, te beschermen.

Genève, Zwitserland, 3 augustus 2020 - MSC Cruises 'CEO Gianni Onorato, onthult de volledige details van het uitgebreide gezondheids- en veiligheidsprotocol van MSC Cruises dat is ontwikkeld om de herstart in de Middellandse Zee van de activiteiten te ondersteunen en de gezondheid en veiligheid van de gasten, bemanning en de lokale gemeenschappen waar de schepen zullen aanmeren, te beschermen.

MSC Cruises heeft nauw samengewerkt met de verschillende autoriteiten van de landen waar de schepen zullen aanmeren om een uitgebreid protocol te ontwikkelen. Een toegewijde werkgroep, met de input en ondersteuning van toonaangevende externe medische experts, ontwikkelde een solide protocol met nieuwe MSC Cruises-specifieke operationele procedures die verder gaan dan de feitelijke regionale en nationale richtlijnen en effectief een nieuwe standaard zetten. Bovendien heeft RINA, het onafhankelijke bedrijf voor maritieme certificering, geverifiëerd dat het protocol voldoet aan de richtlijnen van de European Maritime Safety Agency (EMSA), waarin aanvullende gezondheidsnormen zijn opgenomen, waaronder die van het EU Healthy Gateways Joint Action.

MSC Cruises heeft uitgebreide operationele procedures ontwikkeld, die voortbouwen op de reeds strenge gezondheids- en veiligheidsmaatregelen die al lang aan boord van de schepen van MSC Cruises bestaan. De nieuwe procedures omvatten universele COVID-19-tests voor alle gasten en bemanning voorafgaand aan inscheping en als extra beschermingsniveau voor gasten kan men op de bestemmingen alleen van boord met een MSC Cruises-excursie . Tevens introduceert MSC Cruises een COVID-19 Protection Plan voor meer gemoedsrust voor onze gasten. Met al deze maatregelen beoogt MSC Cruises de gasten een zo veilig mogelijke vakantie te bieden.

Het gezondheids-en veiligheidsprotocol omvat elk aspect van de cruise, van het moment van boeken tot het aan boord gaan, het leven aan boord en de terugkeer naar huis, met behoud van het unieke karakter van de gastbeleving.

Herstart mediterrane routes

MSC Cruises bereidt zich voor op een mogelijke herstart deze zomer in de Middellandse Zee, waar de gasten, gezien de huidige ontwikkeling van de pandemie en de toeristische attracties, zouden willen dat schepen worden ingezet. In afwachting van de nodige definitieve goedkeuringen zijn twee MSC Cruises-schepen bezig met de voorbereidingen: het vlaggenschip MSC Grandiosa en het populaire schip MSC Magnifica. MSC Grandiosa biedt cruises van 7 nachten aan in de westelijke Middellandse Zee en MSC Magnifica bedient de oostelijke Middellandse Zee. Hun herstartdata worden bepaald in overeenstemming met de richtlijnen die de relevante autoriteiten hebben ontvangen. De autoriteiten van de bestemmingen waar we zullen aanmeren, waaronder Griekenland en Malta, hebben hun havens geopend voor cruises en ook het gezondheids- en veiligheidsprotocol goedgekeurd om onze herstart van de activiteiten te ondersteunen.
Voor deze eerste fase van de herstart van de activiteiten zullen de twee MSC Cruises-schepen die in het Middellandse Zeegebied actief zijn voor het huidige zomerseizoen aanvankelijk alleen gasten verwelkomen die ingezetenen zijn van Schengenlanden. 

Het uitgebreide gezondheids- en veiligheidsprotocol van MSC Cruises streeft naar een nieuwe standaard

Na een multifunctionele werkgroep te hebben opgericht, bestaande uit interne experts op het gebied van medische diensten, volksgezondheid en sanitaire voorzieningen, hoteldiensten, HVAC (Heating, Ventilation and Airconditioning) en andere scheepsbouwtechnische systemen, informatietechnologie en logistiek, schakelde MSC Cruises de toonaangevende wereldwijde zorgaanbieder Aspen Medical in om verder te helpen bij de ontwikkeling van het protocol en de operationele procedures. Daarnaast is een Blue Ribbon COVID-expertgroep opgericht - een panel van hooggekwalificeerde en internationaal gerespecteerde experts om onze initiatieven te beoordelen, om ervoor te zorgen dat de genomen maatregelen passend en effectief zijn conform wetenschappelijke en gezondheidspraktijken.

Het nieuwe protocol combineert nieuwe gegevens en onderzoek naar COVID-19, een beter begrip van het virus en hoe het zich gedraagt met de nieuwste technologie voor het screenen en beschermen van mensen tegen mogelijke besmetting, om het risico op overdracht tijdens een MSC Cruisevakantie te voorkomen en te beperken. Het bevat de volgende pijlers wat betreft voorzorgsmaatregelen en het noodactieplan:

1. Universele gezondheidsscreening van gasten voorafgaand aan inscheping, bestaande uit drie uitgebreide stappen: een temperatuurcontrole, een gezondheidsvragenlijst en een COVID-19 Swab test. Afhankelijk van de screeningsresultaten en volgens de medische of reisgeschiedenis van de gast zal er een secundaire screening of test op de gezondheid plaatsvinden. Elke gast die positief test, symptomen vertoont of een verhoogde temperatuur heeft zal geweigerd worden om aan boord te komen. Volgens de richtlijnen van het European Centre for Disease Prevention and Control moeten gasten die reizen uit landen met een hoog risico, een moleculaire RT-PCR-test afleggen, die binnen 72 uur voorafgaand aan hun inscheping moet worden uitgevoerd. Alle bemanningsleden worden getest op COVID-19 voor inscheping en met regelmaat tijdens hun contract;
2. Verhoogde sanitaire en reinigingsmaatregelen ondersteund door de introductie van nieuwe reinigingsmethoden, het gebruik van desinfecterende producten van ziekenhuiskwaliteit en de hygiëne van de lucht aan boord met UV-C lichttechnologie die 99,97% van de ziektekiemen doodt;
3. Social Distancing wordt mogelijk gemaakt door de totale capaciteit van de gasten aan boord te verminderen, waardoor er meer ruimte is voor gasten. Locatiecapaciteit wordt verminderd en activiteiten worden aangepast om kleinere groepen mogelijk te maken en gasten moeten vooraf diensten en activiteiten reserveren. Wanneer “Social Distancing” niet mogelijk is, wordt aan de gasten gevraagd een mondkapje te dragen, bijvoorbeeld in de liften. De mondkapjes worden dagelijks aan de gasten in de hut verstrekt en zijn op meerdere locaties op het schip verkrijgbaar.
4. Verbeterde medische faciliteiten en diensten met hooggekwalificeerd personeel dat speciaal is opgeleid, de benodigde apparatuur om vermoedelijke COVID-19-patiënten te testen, evalueren en behandelen en de beschikbaarheid van gratis behandeling in het medisch centrum aan boord voor elke gast met symptomen. Speciale hutten zijn beschikbaar voor isolatie van verdachte gevallen en hun nauwe contacten.
5. Tijdens de hele cruise wordt een doorlopend gezondheidsmonitoring uitgevoerd. Gasten en bemanning laten hun temperatuur dagelijks controleren wanneer ze terugkeren van de wal of op speciale stations rondom het schip om de gezondheidsstatus van elk gast- en bemanningslid te checken. Tijdens deze eerste fase van de operatie zullen gasten, als een verder verbeterde beschermingsmaatregel en om risico's voor de gezondheid van gasten en hun medecruisers te vermijden, alleen aan wal gaan als onderdeel van een georganiseerde MSC Cruises-excursie. Dit betekent dat MSC Cruises hun gezondheid kan beschermen terwijl ze aan land zijn met excursies die worden geleverd met dezelfde hoge gezondheids- en veiligheidsnormen aan boord. We zorgen ervoor dat transfers goed worden gezuiverd en dat er voldoende ruimte is. Gidsen en chauffeurs ondergaan ook gezondheidscontroles en dragen geschikte persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)
6. In nauwe samenwerking met de nationale gezondheidsautoriteiten wordt het noodactieplan geactiveerd als een vermoeden van een geval wordt vastgesteld. Voor het vermoedelijke geval en de nauwe contacten zullen isolatiemaatregelen volgen en kunnen worden ontscheept in overeenstemming met lokale en nationale voorschriften.

Vanaf het moment dat een gast begint met plannen en boeken tot het moment dat hij naar huis terugkeert, heeft MSC Cruises elk contactpunt van hun vakantie beoordeeld om de juiste gezondheids- en veiligheidsmaatregelen te treffen. Gasten worden bij elke stap ondersteund met eenvoudige informatie, duidelijke boekingsvoorwaarden, praktische informatie en ondersteunende technologie om het proces soepel en naadloos te laten verlopen.

MSC Cruises heeft een nieuw MSC COVID-19-Protection Plan geïntroduceerd voor de zomer 2020 afvaarten voor gasten die wonen in Schengenlanden, om gasten extra gemoedsrust te bieden. Dit biedt dekking aan de gast wanneer hij voor vertrek geïnfecteerd raakt als hij niet kan reizen, tijdens de cruise voor medische kosten en na de cruise als de gast alsnog ziek wordt. Daarnaast dienen gasten ook hun gebruikelijke reis- en ziektekostenverzekering afgesloten te hebben.

Er is een opnieuw ontworpen inschepingsprocedure met digitale incheckprocessen geïmplementeerd om het proces naadloos en contactloos te maken met toegewezen aankomsttijden om de passagiersstroom te managen. De gezondheids- en veiligheidsmaatregelen in de cruiseterminal voldoen aan dezelfde hoge normen als die aan boord. Gasten ondergaan een temperatuurcontrole, een COVID-19 Swab test en een persoonlijke controle van de gezondheidsvragenlijst om te verzekeren dat de gast gezond is en in aanmerking komt om te cruisen. Indien verdere controles nodig zijn, zullen deze worden uitgevoerd door medisch personeel en, indien nodig, kan er een volgende COVID-19 test uitgevoerd worden.

Aan wal kunnen gasten genieten van de verschillende bestemmingen die de schepen bezoeken, maar dit zal alleen mogelijk zijn als onderdeel van een georganiseerde MSC Cruises-excursie die wordt uitgevoerd met dezelfde hoge gezondheids- en veiligheidsnormen als aan boord. Door deze beslissing te nemen, kan MSC Cruises ervoor zorgen dat elk moment aan wal voldoet aan de toepasselijke normen voor gezondheid en hygiëne, door ervoor te zorgen dat transfers correct worden gezuiverd, dat gidsen en chauffeurs persoonlijke beschermingsmiddelen dragen, locaties en te bezoeken locaties vooraf zijn bezocht om ervoor te zorgen dat er gereserveerde ruimtes zijn voor gasten van MSC Cruises.

Gastgerichte technologie ondersteunt de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen

De gezondheids- en veiligheidsmaatregelen van MSC Cruises worden ondersteund door toonaangevende gastgerichte technologie om een contactloze ervaring mogelijk te maken, om gasten belangrijke en relevante informatie te geven als en wanneer ze die nodig hebben.

Voor gasten aan boord van beide schepen ondersteunt en faciliteert de MSC for Me-app de nieuwe gezondheids- en veiligheidsmaatregelen. De app kan worden gebruikt om diensten te reserveren en om hun dagelijkse activiteiten aan boord te beheren en dient als informatiebron. Bovendien wordt aan boord van MSC Grandiosa elk gast- en bemanningslid voorzien van een gratis MSC for Me-polsband, dat contactloze transacties rond het schip vergemakkelijkt en zorgt voor contact- en nabijheidstracering.

Met een nieuw informatiecentrum, dat telefonisch bereikbaar is, kunnen gasten de receptie- gastenservice bellen voor informatie, in plaats van persoonlijk naar de balie te hoeven gaan.

Een rijke en plezierige ervaring aan boord
Gasten zullen blijven genieten van de rijke ervaringen die centraal stonden in een MSC Cruises-vakantie, waaronder bekroonde shows in het theater, gastronomie, familie-activiteiten, winkels, boeiende evenementen en nog veel meer, maar met enkele veranderingen en aanpassingen om ervoor te zorgen dat hun gezondheid en veiligheid wordt beschermd.

Activiteiten en entertainment aan boord zijn opnieuw ontworpen om kleinere groepsgroottes mogelijk te maken en gasten moeten van tevoren reserveren. Tijdens de cruise zal een rijk activiteitenprogramma beschikbaar zijn, waaronder thema-evenementen, leuke spelletjes, talentenjachten, fitness, dans en meer.

Bekroonde kinderactiviteiten en live spelshows voor het hele gezin zijn elke dag beschikbaar. Er zullen nieuwe ruimtes aan boord worden gereserveerd voor kinderen en tieners, omdat de jeugdgebieden met verminderde capaciteit zullen werken. Ouders op excursie kunnen kinderen bij het personeel van de Kids Club achterlaten door een dag van tevoren te reserveren. Lunch en diner met het personeel van de Kids Club zal nog steeds plaatsvinden samen met de meest populaire kinderactiviteiten zoals MasterChef At Sea Juniors, MSC Dance Crew, Cabin 12006 familiespelshow & webserie en de LEGO-ervaring.

• MSC Cruises blijft een ruime keuze aan live-entertainment rondom het schip aanbieden. Omdat de capaciteit van het theater wordt verminderd om een verantwoorde Social Distancing te garanderen, wordt het entertainmentprogramma aangepast zodat al onze gasten nog steeds kunnen genieten van een grote verscheidenheid aan bekroonde shows.

Restaurants, bars en lounges maken Social Distancing mogelijk en alle maaltijden en drankjes worden aan tafel geserveerd. Het buffetrestaurant biedt een nieuw serviceconcept om “Social Distancing” te garanderen. In plaats van zelfbediening, zullen de gasten kiezen wat ze willen en het eten wordt voor hen opgeschept en het bord wordt aan hun overhandigd om zelf mee te nemen naar hun tafel. Voor een contactloze ervaring hebben gasten toegang tot restaurants- en barmenu's vanaf hun persoonlijke mobiele apparaat door een QR-code te scannen.

Voor meer informatie over de gezondheids- en veiligheidsmaatregelen van MSC Cruises en de gastervaring, bekijk de speciale Gezondheid & Veiligheid pagina.

De Blue Ribbon COVID Expert Group van MSC Cruises

De Blue Ribbon COVID Expert Group van MSC Cruises brengt de volgende hooggekwalificeerde en internationaal gerespecteerde experts op het gebied van geneeskunde, volksgezondheid en / of aanverwante wetenschappelijke disciplines samen:

• Professor Christakis Hadjichristodoulou, hoogleraar Hygiëne en epidemiologie aan de Faculteit Geneeskunde en de vicepresident van School of Health Sciences, Universiteit van Thessalië, Griekenland;
• Professor Stephan J. Harbarth, epidemioloog in het ziekenhuis, specialist in infectieziekten en hoofd van het antimicrobiële stewardship-programma aan de Universitaire Ziekenhuizen van Genève (HUG) en de faculteit Geneeskunde;
• Dokter Ian Norton, een gespecialiseerde noodarts met postdoctorale kwalificaties in chirurgie, internationale gezondheid en tropengeneeskunde, momenteel directeur van Respond Global, voorheen hoofd van het Emergency Health Team Initiative-programma van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tot januari 2020.