FAQ

Veelgestelde vragen (FAQ)

Lees onze veel gestelde vragen. Klik op een onderwerp voor meer informatie. Als u niet kunt vinden wat u zoekt, neem dan contact met ons op.

Vragen

    • Hoe werkt de inscheping bij MSC Cruises?

      Op uw cruiseticket kunt u zien hoe laat de inscheping start. De check-in sluit 90 minuten voor vertrektijd van het schip, met uitzondering van de Amerikaanse havens, waar de check-in balie twee uur van te voren sluit. Het is uiterst belangrijk dat u te allen tijde met uw cruiseticket aankomst in de haven van inscheping samen met het inschepingsformulier waar uw persoonlijke gegevens op vermeld staan. De details van de inschepingsprocedure wijzigt per schip. Voor meer gedetailleerde informatie over uw de inscheping van uw cruiseschip treft u hier.

    • Hoe kan ik online inchecken?

      Wanneer u uw cruise direct bij MSC Cruises heeft geboekt dient u zelf online in te checken, indien u heeft geboekt via een reisbureau/cruisespecialist kunnen zij de incheck voor u doen. De volgende gegevens zijn verplicht: Voor-en achternaam volgens paspoort, geboortedatum, geslacht, nationaliteit, paspoort/ id nummer, uitgifteplaats-en datum van paspoort en voor-en achternaam en telefoonnummer van noodcontact. Belangrijk: indien niet alle verplichte gegevens zijn ingevoerd kunnen er geen reispapieren worden verstrekt.

       

      Om de e-tickets uit te geven zijn de volgende persoonlijke gegevens benodigd van alle passagiers in de boeking: voornaam, achternaam, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht, nationaliteit, paspoort of ID-kaart nummer, uitgiftecredit

       van het document en de datum van uitgifte, paspoort of ID-kaart vervaldatum en thuisblijversnaam- en telefoonnummer. Wanneer er een wijziging is doorgevoerd is het noodzakelijk om de online web check-in procedure opnieuw door te lopen om aangepaste e-tickets te kunnen downloaden.

       

      Online inchecken in 3 eenvoudige klikken:
      1. Ga naar de website www.mscwebcheckin.com;
      2. Voer uw boekingsgegevens in en u komt bij een gepersonaliseerd gedeelte welke u volledig moet invullen;
      3. Vul de verplichte velden in met betrekking tot uw persoonsgegevens en documenten en sla dit op
      Alle passagiers die samen in een hut verblijven moeten tegelijkertijd worden ingecheckt.

    • Wat voor documenten zijn er nodig om op een cruise te gaan?

      Voor vragen over reisdocumenten en visa kunt u terecht bij uw reisbureau of bevoegde autoriteit (ambassade, consulaat of lokale autoriteit). De passagier is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het in het bezit zijn en verkrijgen van de juiste reisdocumenten naar zijn/ haar nationaliteit. Let op: uw paspoort of identiteitskaart (afhankelijk van de bestemmingen) dient nog 6 maanden geldig te zijn op de dag van terugkomst. Om te kunnen reizen met uw ID-kaart klik hier en bekijk in welke landen uw ID-kaart een geldig reisdocument is of raadpleeg uw reisbureau of cruisespecialist voor meer informatie. MSC aanvaart geen aansprakelijkheid voor advies van reisagenten. Gasten die niet over de vereiste documenten beschikken, worden geweigerd zonder recht op restitutie. 


      Documeneten MSC Cruises: U dient uw persoonlijke, uitgeprinte boardingsformulier in de cruiseterminal te tonen. Zonder dit formulier is inscheping niet mogelijk.

    • Mag ik eten meenemen aan boord?

      Nee, eten en drinken is te verkrijgen aan boord.

    • Hoeveel bagage mag ik meenemen aan boord?

      Twee stuks handbagage wordt geaccepteerd aan boord*.

      *Let op: controleer uw reisbescheiden voor meer informatie.

    • Hoe wordt bagage afgehandeld aan boord?

      Inscheping: Voor het bereiken van de cruiseterminal worden de reizigers geadviseerd om de ontvangen kofferlabels bij het cruiseticket aan hun bagage vast te maken met een nietje of plakband. Vervolgens kan de bagage worden afgegeven in de cruiseterminal bij het MSC personeel. Uw bagage wordt na inscheping naar uw hut gebracht.   Ontscheping: Twee dagen voor het einde van de cruise ontvangt u rechtstreeks in uw hut de ontschepingsprocedure en bagagelabels. De dag voor de ontscheping bezorgen wij u gekleurde labels die u bevestigt aan uw bagage. Deze labels dienen ingevuld te worden (naam en adres) en aan uw bagage bevestigd te worden.De nacht voor u ontscheept moet uw bagage voor uw hut gezet worden. Wij halen de bagage op en bewaren ze veilig op het schip. De bagage wordt onderworpen aan de gewone douanecontrole en het is mogelijk dat u verzocht wordt uw bagage open te maken. Wij raden u aan uw documenten en waardevolle voorwerpen in uw handbagage te bewaren. Houdt u er rekening mee dat de bagage in- en ontschepingsproces kan variëren tussen havens.

    • Kan ik parkeren van de buurt van de haven?

      Wenst u met de auto naar de haven te reizen? Boek alvast een parkeerplaats in de buurt van de cruiseterminal. We raden u aan om deze service via de website of telefonisch in te boeken via MSC Cruises 023 71 11 510 of neem contact op met uw reisbureau/cruisespecialist waar u ook terecht kan voor meer informatie en prijzen.

    • Zijn er rolstoelen beschikbaar voor gasten?

      Rolstoelen zijn beschikbaar op alle schepen van MSC Cruises, gebruik tijdens inscheping en ontscheping of in het geval van nood. Bent u rolstoel afhankelijk? Dan dient u zelf een rolstoel mee te brengen. Dit is op aanvraag en dient door middel van een Special Needs form te worden aangevraagd.

    • Wat gebeurt er als ik mijn bagage en persoonlijke bezittingen kwijt raak?

      MSC Cruises, het personeel en agenten zijn niet verantwoordelijk voor verlies, beschadiging of diestal van bagage of persoonlijke bezittingen. MSC Cruises’s verantwoordelijkheid met betrekking tot verloren, beschadigde of niet-afgeleverde bagage wordt uitgelegd in het passagierscontract. In geval van verlies of beschadiging van bagage of persoonlijke bezittingen, zal een vertegenwoordiger van MSC Cruises onmiddellijk op de hoogte gebracht moeten worden. Anders moet er verzekering uitgesloten worden met MSC Cruises.

    • Mag ik eten en drinken meenemen aan boord na mijn excursie?

      Nee, u kunt eten en drinken kopen aan boord.

    • Welke creditcards en debitcards worden geaccepteerd?

      Wij accepteren de volgende creditcards; Visa, MasterCard, American Express, JCB en Diners Club.
      Wij accepteren de volgende debitcards; Maestro, Visa Debit, Visa Electron, MasterCard Debet.

    • Hoe kan ik betalen aan boord als ik mijn cruisecard nog niet heb?

      Wanneer u eenmaal ingecheckt bent en uw hut nog niet klaar is en u nog niet uw cruisecard heeft, dan kunt u uw aankopen aan boord in de bars en restaurants doen doormiddel van uw hutnummer en volledige naam (informatie beschikbaar op uw inschepingsformulier.

    • Betaal ik aan boord meer dan aan land?

      Nee. Integendeel: dankzij de speciale regelgeving voor de maritieme sector mogen veel producten (alcohol, tabak enz.) belastingvrij* worden verkocht, net als op de luchthaven. Zo profiteert u van kortingen tot 30% op de prijzen die u gewoonlijk aan land betaalt.   *Afhankelijk van de vaarroutes en onder voorbehoud van toepasselijke wetgeving

    • Kan er geld opgenomen worden aan boord van het schip?

      Geldopname is mogelijk als een creditcard is geregistreerd bij het boord account. Dit kan alleen gedaan worden in de aan-boord valuta (Euro of US dollars, afhankelijk van de route) tegen vergoeding, afhankelijk van de route.

    • Hoe kan ik de weg vinden aan boord?

      Bij de gastenservice is een plattegrond beschikbaar. Tevens zijn de locaties waar u zich bevindt aangegeven aan boord.

    • Hoe is de temperatuur aan boord?

      MSC zorgt ervoor dat de temperatuur op onze schepen goed zijn geregeld. Er wordt rekening gehouden met de weersomstandigheden. De temperatuur in de hut kan eenvoudig worden geregeld door middel van de temperatuurregelaar.

      Op warme dagen kan de overgang naar een binnenlocatie groot zijn in verband met airco. Wij adviseren een jasje of vestje mee te nemen tijdens diner.

    • Welke medische faciliteiten zijn beschikbaar aan boord?

      Alle MSC Cruise schepen beschikken over een goed uitgeruste Medisch Centrum, begeleid door een scheepsarts en ander medisch personeel. Het Medisch Centrum is geopend op de tijden die vermeld worden in het dagelijks programma. De noodhulpdiensten zijn de gehele dag beschikbaar op het alarmnummer.

    • Wat gebeurt er als ik iets verlies aan boord?

      Wanneer u iets heeft verloren aan boord dient u dit te melden bij de receptie of Guest Service om na te gaan of het is gevonden.

    • Wat zijn service charges?

      De Service Charge worden berekend op dagelijkse basis, afhankelijk van de duur van de cruise, de bestemming en het schip. Deze worden door MSC Cruises in rekening gebracht. De Service Charge wordt betaald aan de hotelmedewerkers. Om deze reden is het niet nodig om fooi te geven aan individuele medewerkers.   Daarnaast worden de volgende Service Charges in rekening gebracht:   Bar Service Charge De 15% Service Charge wordt automatisch toegevoegd aan alle aankopen   Spa Service Charge De 15% Service Charge wordt automatisch toegevoegd bij alle spa services aan boord. Deze betaalt u aan het einde van uw cruise en is te zien op uw boordrekening.

    • Mag ik roken aan boord?

      Roken is niet toegestaan in ruimtes waar eten wordt geserveerd (buffetten en restaurants), medisch centrum, kinderopvangruimtes, hallen of liftfoyers, ruimtes waar passagiers worden samengebracht in groepen voor veiligheidsoefeningen, ontschepingsruimtes of vertrekruimtes voor excursies, openbare toiletten of in bars in de buurt van ruimtes waar eten wordt geserveerd. Roken in de hutten of op de balkons van de hutten is te allen tijde verboden. Misbruik hiervan resulteert in een boete.

    • Zijn er ligbedden beschikbaar?

      Ligbedden zijn gratis en beschikbaar voor alle passagiers, hoewel ze niet gereserveerd kunnen worden. U wordt vriendelijk verzocht de ligstoelen en ligbedden niet bezet te houden met persoonlijke spullen langer dan 30 minuten.

    • Belangrijke informatie betreffende beleid van MSC Cruises met betrekking tot reizen naar de gebieden waar het Zika virus heerst

      Het Center for Disease Control and Protection (CDC) raadt zwangere vrouwen, alsmede vrouwen die proberen zwanger te worden, en hun partners af om naar gebieden te reizen waar het Zika virus heerst.   In verband met dit advies biedt MSC Cruises zwangere vrouwen en hun hutgenoten de mogelijkheid om de cruise kosteloos te annuleren indien er een land wordt aangedaan waar het Zika virus heerst. Het is tevens mogelijk om de reis om te boeken middels een cruisetegoed voor een andere bestemming in het aanbod van MSC Cruises met een geldigheid waarin het vertrek binnen 24 maanden dient plaats te vinden. Een kopie van een medische verklaring van de zwangerschap is een vereiste. Uiterlijk tot en met vrijdag 18 augustus 12.00 uur dient de aanvraag ingediend te zijn bij MSC Cruises. Verzoeken na deze datum en het tijdstip kunnen helaas niet in behandeling worden genomen. Voor meer informatie vragen wij u contact op te nemen met uw boekingskantoor.    Voor meer informatie met betrekking tot het Zika virus, neem contact op met uw zorgverzekeraar of ga naar de CDC website: http://www.cdc.gov/zika/  http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Biedt MSC Cruises assistentie aan passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit?

      Ja, MSC Cruises en haar medewerkers streven er voortdurend naar om de best mogelijke service voor alle gasten aan te bieden, inclusief die van verminderende mobiliteit of handicaps.

    • Mag ik medicijnen meenemen aan boord?

      Ja. Deze moeten indien mogelijk in de handbagage worden meegenomen. We adviseren onze gasten om een lijst met medicijnen, die ze mee willen nemen aan boord, bij zich te houden, zodat het medische personeel aan boord assistentie kan bieden als er een medisch noodgeval optreedt. Tevens adviseert MSC Cruises om het medische paspoort mee te nemen.

    • Hoe kan ik MSC Cruises over mijn speciale gezondheidsbehoeften laten weten?

      MSC Cruises dient ingelicht te worden over alle speciale behoeften via het speciale gezondheidsbehoeftenformulier, deze kunt u online downloaden en toesturen naar reserveringen@msccruises.nl. Naast het formulier dient er ook een medisch certificaat aangevraagd te worden waarin wordt bevestigd dat de gast fit is om op een cruise te kunnen gaan.

    • Welke medische faciliteiten zijn er beschikbaar aan boord?

      Alle MSC cruiseschepen beschikken over een goed uitgerust Medisch Centrum, begeleid door een scheepsarts en ander medisch personeel. Het Medisch Centrum is geopend op de tijden die vermeld worden in het dagelijks programma. De noodhulpdiensten zijn de gehele dag beschikbaar op het alarmnummer.

    • Zijn er speciale menu’s voor passagiers met coeliakie of met voedselallergieën/-intoleranties?

      Gasten met een voedselintolerantie en/of een allergie dienen MSC Cruises hiervan op de hoogte te brengen via het Speciale Gezondheidsbehoeften en eenmaal aan boord dienen zij hun vereisten te bevestigen bij de receptie en de maître d'hôtel.  MSC Cruises heeft een certificaat van de Bureau Veritas om glutenvrije maaltijden te serveren volgens code 20ppm. Beschikbaar in de à la carte restaurants aan boord van de MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra en MSC Musica. Glutenvrije menu's zijn tevens beschikbaar op de MSC Meraviglia.  Op de Lirica generatie zijn er voorverpakte glutenvrije snacks beschikbaar zoals koekjes, croissants, sponscake en muffins. Wanneer de MSC Seaside, de MSC Seaview en de MSC Bellissima gedoopt zijn, zullen deze schepen tevens voorzien worden van het Bureau Veritas certificaat om glutenvrije menu's aan te bieden. Dit zal naar verwachting binnen een maand na de doop beschikbaar zijn. Controleer op moment van boeken of dit beschikbaar is. Voorverpakte Kosher maaltijden en hoge kwaliteit Halal-producten (zoals rund- en lamsvlees en gevogelte) zijn beschikbaar indien u dit mintens twee maanden voor vertrek aanvraagt. 

    • Krijgt het personeel aan boord speciale trainingen voor het bieden van assistentie aan passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Al het personeel aan boord krijgt een speciale interne training om de behoeften van passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit te leren kennen en kan deze mensen de benodigde assistentie verlenen.

    • Kan ik dialyse ondergaan aan boord?

      Peritoneale dialyse kan worden uitgevoerd in het Medisch Centrum aan boord, als de gast zelf alle benodigde medicijnen en apparatuur met zich meebrengt. De apparatuur en machines voor hemodialyse zijn alleen aanwezig aan boord van bepaalde cruises. Voor meer informatie over deze service kunt u contact opnemen met onze reserveringsafdeling: 023 71 11 510.

    • Zijn er excursies waar passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit aan kunnen deelnemen?

      De meeste excursies zijn volledig toegankelijk, maar het verdient toch aanbeveling om de details te controleren in het betreffende gedeelte. Aan boord wordt de passagiers aangeraden het programma met de beschikbare excursies te controleren via het Excursiebureau. U bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de keuze van de excursies. Ook kan het zijn, afhankelijk van de toegekende ligplaats, dat de wal alleen bereikbaar is via tenders (reddingsboten). Het kan zijn dat personen met een verminderede mobiliteit niet in staat zijn gebruik te maken van deze service.

    • Uiterlijk wanneer moet ik MSC Cruises inlichten over mijn speciale gezondheidsbehoeften?

      Om onze gasten aan boord zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, moeten we op tijd op de hoogte zijn van al hun speciale behoeften, ongeacht hoe complex deze zijn. Daarom vragen we de gasten ons over hun eventuele speciale gezondheidsbehoeften te informeren wanneer ze hun boeking maken, of uiterlijk twee werkdagen voor vertrek. Als het later wordt, zijn we mogelijk niet in staat het gewenste assistentieniveau te bieden.

    • Mag ik reizen met mijn blindengeleidehond?

      Goed afgerichte en gecertificeerde blindengeleidehonden zijn altijd toegestaan aan boord, mits ze in goede gezondheid zijn en alle benodigde documenten hebben voor toegang tot de landen die worden bezocht tijdens de cruise. De gast wordt vooraf geïnformeerd over het type accommodatie dat benodigd is voor de hond, eventuele geboden faciliteiten en de procedure voor het in- en ontschepen. De gasten zijn persoonlijk verantwoordelijk (met behulp van hun verzorger indien van toepassing) voor het gedrag, de voeding en de algemene zorg voor het dier.

    • Zijn er speciale borden voor passagiers met een visuele beperking?

      Al onze schepen zijn voorzien van borden in braille in publieke gedeelten, liften en bij de ingang van de hutten. Er is ook een vocaal systeem in de liften van de schepen van de Fantasia en Musica klasse, die in het Engels de etage aangeeft.

    • Wie behandelt mijn verzoek en hoe wordt het behandeld?

      Alle aanvragen worden rechtstreeks naar MSC Cruises gestuurd en intern beoordeeld. Sommige verzoeken kunnen nader onderzocht worden vanuit een praktisch of medisch oogpunt, die door een gespecialiseerd intern comité zal worden geleid. In alle gevallen zullen passagiersgegevens worden behandeld met absolute discretie, in overeenstemming met ons privacybeleid.

    • Hoe snel krijg ik antwoord voor mijn speciale gezondheidsbehoeften?

      Op werkdagen worden verzoeken gewoonlijk onmiddellijk behandeld. In sommige gevallen is er echter nader onderzoek nodig en kunnen de antwoorden iets langer op zich laten wachten. In alle gevallen proberen we zo snel mogelijk te antwoorden.

    • Kan MSC Cruises mijn boeking weigeren of me de toegang aan boord ontzeggen?

      Dat zou alleen kunnen gebeuren als de veiligheid van de gasten en de crew, die van het allerhoogste belang is, op het spel staat.

    • Kan een passagier met beperkte mobiliteit alleen reizen?

      Ja, mits hij/zij volledig zelfstandig is. Anders moet hij/zij reizen met een verzorger die de benodigde assistentie kan bieden.

    • Welke delen van het schip zijn toegankelijk voor passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Alle dekken, publieke delen en passagiersgebieden van onze schepen zijn zo toegankelijk mogelijk ontworpen voor gasten met een verminderde mobiliteit.

    • Zijn er hutten voor passagiers met beperkingen of een verminderde mobiliteit?

      Ja, alle schepen van de vloot hebben een beperkt aantal speciaal uitgeruste hutten met een groter oppervlak en meer bewegingsruimte. Deze hutten moeten tijdens de boeking worden aangevraagd.

    • Kan ik met mijn scootmobiel aan boord?

      Ja, dat is mogelijk. Een scootmobiel dient te worden opgeslagen en de batterijen te worden opgeladen in uw hut. Vermijdt echter het stopcontact van de föhn in de hut. Houd er rekening mee dat de scootmobiel de beschikbare ruimte in uw hut beperkt. Vanwege veiligheidsoverwegingen kunnen rolstoelen en scootmobielen niet in de gangen worden opgeslagen. Uw persoonlijke scootmobiel past in elke hut. De deur heeft een breedte van 58 cm op MSC Divina en MSC Armonia, 68 cm op MSC Lirica, MSC Sinfonia en MSC Opera, 62 cm op alle overige schepen. Indien uw scootmobiel groter is dan de aangegeven afmeting voor uw gekozen schip, dient u een hut voor mindervalide te reserveren. Deze hutten zijn gemarkeerd met een "H". Segways en andere soortgelijke voertuigen kunnen niet aan boord worden gebruikt. Zij zullen in beslag genomen worden en mogen alleen van het schip af om gebruikt te worden in de havens.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in alle hutten?

      Alle hutten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica,  Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), haardroger, airconditioning en telefoon.

    • Wat is het verschil tussen een binnenhut en buitenhut/hut zeezicht?

      Buitenhutten/hutten met zeezicht hebben een patrijspoort, deze hebben binnenhutten niet.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in binnenhutten?

      Alle hutten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in alle hutten met zeezicht?

      Alle hutten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche en een patrijspoort.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in balkonhutten?

      Alle hutten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seaside klasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche en een balkon.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in de Aurea hutten?

      Alle hutten zijn voorzien van een mini bar, TV, interactieve TV (alleen op Musica en Fantasia, Meraviglia en Seasideklasse schepen), kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche of een bad en een balkon of een panoramisch gesloten raam (op de Fantasia klasse schepen).

    • Wat voor aparatuur is er beschikbaar in Familiehutten?

      Executive & Familie Suites (MSC Yacht Club):  mini bar, interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, bad en panoramisch gesloten raam (beschikbaar op de MSC Preziosa, Divina, de MSC Splendida en de MSC Fantasia). 
      Super Familie Hutten (beschikbaar op de MSC Divina en MSC Preziosa): mini bar, interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon en douche, balkon en tussendeur.

    • Wat voor apparatuur is er beschikbaar in de MSC Yacht Club Suites?

      Minibar (inclusief), interactieve TV, kluisje, haardroger, airconditioning, telefoon, balkon, marmeren badkamermeubels en bad en exclusief Egyptisch katoenen lakens (beschikbaar op de MSC Preziosa, MSC Divina, de MSC Splendida en de MSC Fantasia) en 24-uurs butlerservice.

    • Kunnen er telefoontjes gepleegd worden in mijn hut?

      Ja, zonder extra kosten als er gebeld wordt naar andere hutten of faciliteiten op het schip (winkels, guest service, spa). Voor buitenlijnen wordt er een bijdrage gevraagd op uw boord account: prijzen en instructies kunt u vinden aan boord.

    • Is er een kluisje in de hut?

      Kluisjes zijn beschikbaar in alle hutten.

    • Zijn er hutten beschikbaar voor passagiers met een handicap of beperkte mobiliteit?

      Ja, alle schepen beschikken over een aantal speciale hutten. Deze hutten moeten aangevraagd worden tijdens boeking.

    • Is er hutservice beschikbaar?

      Ja, service is 24 uur per dag beschikbaar. U kunt de service bereiken op het nummer 99 vanaf u telefoon in de hut (Receptie Guest Service).

    • Is er een wasservice aan boord?

      Ja, er is een wasservice beschikbaar aan boord, tegen betaling. Een prijslijst kunt u tvinden in de hut of u kunt bellen naar 99 (Receptie Guest Service).

    • Mag ik elektrische apparaten meenemen aan boord?

      De enige toegestane elektrische apparaten in uw hut zijn: elektrische scheerapparaten, haardrogers, opladers en computers. Warmte generende apparaten zijn niet toegestaan.

    • Kan ik ontbijten in de hut?

      Ja, in de hut kunt u ontbijten (behalve op de dag van ontscheping) vanaf 07:00 tot 10:00 uur. Deze service is beschikbaar in de Fantastica, Aurea en MSC Yacht club Experiences. Bella Experiences kunnen van deze service gebruik maken tegen bijbetaling van  €3,50. Een deurknopmenu is beschikbaar in de hut. Om ontbijt te bestellen dient u de menukaart aan uw deurklink te hangen, een avond van te voren.

    • Wat is een dagprogramma?

      Het is net als een dagelijkse nieuwsbrief, welke elke avond wordt geleverd in de hut voor de volgende dag. Het dagprogramma bevat informatie over het leven aan boord, tijden van activiteiten, restaurants, faciliteiten, telefoonlijsten en meer. U ontvangt ook dagaanbiedingen, waarin de dagpromoties staan. Een kopie is verkrijgbaar bij de receptie.

    • Welke faciliteiten zijn er beschikbaar voor families met kleine kinderen?

      Alle schepen hebben een Mini Club voor kinderen van 3 tot 6 jaar oud. Junior Club van 7 tot 11 jaar, Young club van 12 tot 14 jaar en een Teens Club van 15 tot 17 jaar. Bovendien kunnen baby’s van 6 maanden tot 3 jaar spelen met hun ouders in de Mini Club. Ouders kunnen ook hun baby’s van 1 tot 3 jaar achterlaten bij het personeel van de Mini Club. Alle kinderen kunnen gratis ingeschreven worden.

    • Waarom hebben de hutten verschillende prijzen?

      De hutten zijn afhankelijk van de verschillende experiences(Bella, Fantastica, Aurea, MSC Yacht Club) welke verschillende services hebben.

    • Is er een dagelijks programma beschikbaar?

      Iedere avond vind u een gedetailleerd programma voor de volgende dag in uw hut. Het programma bevat informatie over diverse activiteiten en entertainment mogelijkheden.

    • Wat is de MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club is het loyaliteitsprogramma speciaal voor gasten van MSC Cruises. Hiermee beloont MSC Cruises haar loyaalste klanten.

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Waarom zou ik me inschrijven voor de MSC Voyagers Club?

      Omdat het gratis en simpel is om lid te worden! Als lid van de MSC Voyagers Club kunt u als cruiseliefhebber in volle teugen genieten van het leven aan boord en aan wal. Het biedt u geweldige privileges en diensten. Hoe meer u cruiset met MSC, hoe meer u zult genieten van de verdiende privileges. Mis de kans niet om op de beste manier te genieten van een cruise met MSC!   Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoeveel kost het om lid te worden van de MSC Voyagers Club?

      Het deelnemen aan de MSC Voyagers Club is geheel gratis.

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoe kan ik me inschrijven voor de MSC Voyagers Club?

      Iedereen die ten minste één keer heeft gereisd met MSC of een cruise heeft geboekt en gereserveerd bij MSC kan lid worden van de MSC Voyagers Club. Het lidmaatschap is gratis en kent geen leeftijdsbeperking. Inschrijven kan als volgt:  - Vóór het inschepen: u kunt het “ Word Lid ” formulier op het speciale gedeelte van de website gewijd aan de MSC Voyagers Club invullen. Ook kunt u dit doen door direct te klikken op de link van de boekingsbevestiging die u per e-mail zult ontvangen of op de link op het e-ticket dat wordt uitgegeven vanaf circa twee weken voor vertrek. Het is ook mogelijk om u in te schrijven tijdens het online inchecken. Leden ontvangen na het inschrijven hun Club identificatienummer per e-mail, evenals een elektronische kaart. Aan boord: door het invullen van het enquêteformulier dat wordt verstrekt in de hut aan het einde van uw cruise of door u aan te melden voor deelname aan boord. Dit ndoet u door contact op te nemen bij de receptie/ Gasten service en/of het MSC Voyagers Club Informatiepunt: - Passagiers die ten minste één keer op een MSC Cruise zijn geweest, en die zich aan boord inschrijven, ontvangen aan het eind van de cruise per e-mail een bevestiging van inschrijving (ongeveer 10 dagen nadat de cruise is beëindigd), evenals het Club identificatienummer en een elektronische versie van de kaart.  - Passagiers die voor het eerst op een MSC Cruise zijn, en die zich aan boord inschrijven, ontvangen aan het eind van de cruise per e-mail een bevestiging van inschrijving. Ze ontvangen een Club identificatienummer en punten. - Na de cruise: u kunt zich inschrijven via de website www.mscvoyagersclub.com door naar het gedeelte “Word Lid” te gaan. U ontvangt een Club identificatienummer en een elektronische versie van de MSC Voyagers Club-kaart.  
      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Wat kan ik doen met mijn MSC Voyagers Clubpunten?

      U kunt de voordelen van de MSC Voyagers Club vinden en raadplegen op www.mscvoyagers.com

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Hoe kan ik mijn MSC Voyagers Clubpunten verhogen?

      MSC Voyagers Club-leden verdienen 100 punten per aan boord uitgegeven €/$ 150 (exclusief casino-uitgaven). Aan het einde van de cruise worden de punten die toegewezen worden bij uitgaven aan boord, alleen aan boord toegewezen aan het MSC Voyagers Club-lid, dat de laatste betaling doet.   De punten voor uitgaven aan boord worden alleen toegewezen aan de houder van de cruisekaart/clubkaart die de betaling voldoet.   Er zijn 5 lidmaatschapsniveaus van de MSC Voyagers Club: Welcome: ten minste 1 bevestigde boeking - Classic lidmaatschap: tussen 1 en 2199 punten - Silver lidmaatschap: tussen 2200 en 4299 punten - Gold lidmaatschap: tussen 4300 en 9999 punten - Black lidmaatschap: 10.000+ punten
      Raadpleeg  MSC Voyagers Club Voorwaarden  voor meer informatie.

    • Wat zijn de voordelen van elk MSC Voyagers Club-niveau?

      U kunt de voordelen van de MSC Voyagers Club vinden en raadplegen op www.mscvoyagers.com

      Raadpleeg MSC Voyagers Club Voorwaarden voor meer informatie.

    • Welke winkels vind ik aan boord?

      Alle schepen hebben belastingvrije en tax free winkels, haar- en schoonheidssalons en fotografische diensten. De prijzen zijn te vinden aan boord. Alle MSC Yacht Club reizgers  (aan boord van MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida en MSC Fantasia) kunnen genieten van winkelen, exclusieve bezichtigingen van selecteerde sieraden in hun suite met persoonlijke levering van bestelde artikelen in de suite.

    • Wat zijn de openingstijden van de winkels?

      De openingstijden worden in het dagprogramma vermeld, die u in uw hut geleverd krijgt. Winkels zijn normaal open op zee en de gehele dag.

    • Zijn er belastingvrije winkels aan boord?

      Ja, MSC Cruises heeft diverse belastingvrije winkels aan boord.

    • Kan ik foto’s of DVD’s kopen na de cruise?

      Het is helaas niet mogelijk om na uw cruise foto’s of DVD’s te kopen. Deze zijn alleen aan boord te koop.

    • Wat gebeurd er als er slecht weer is?

      In geval van slecht weer zullen alle entertainment activiteiten plaatsvinden in de grote lounges van het schip.

    • Welke activiteiten zal ik vinden aan boord?

      De volgende activiteiten zijn beschikbaar op het schip:
      Professionele danslessen: fitnesslessen, waterspellen, kunst en knutselen, dansavonden, teamspellen, themafeesten, gezelschapsspellen, karaoke, talentwedstrijden, leuke avonden, quizzen en sportactiviteiten. Vraag het animatieteam voor meer informatie.

    • Zijn er activiteiten op inschepingsdagen?

      Entertainment varieert tussen de vaarroutes. Activiteiten zijn ook gepland op de inschepingsdagen.

    • Zijn er kosten voor om optredens te bekijken?

      Het is inclusief voor gasten aan boord van MSC Cruises.

    • Zijn er kosten voor de 4D-bioscoop?

      Ja, wij vragen om een bijdrage voor de 4D-bioscoop aan boord van MSC Fantasia en MSC Splendida. De prijs is € 6 per persoon. De tarieven kunnen gewijzigd worden.

    • Wat voor soort shows kan ik verwachten aan boord?

      Elke avond staan er nieuwe shows geprogrammeerd. Internationale musicals, klassieke en moderne liedjes, dansen, mime optredens, goochelaars en jongleurs. Het entertainment team zal hun uiterste best doen om elke cruise plezierig te maken. De avond optredens worden dagelijks vermeld in het programma, welke u vind in uw hut.

    • Is het nodig om te reserveren voor het theater?

      MSC Cruises heeft grote theaters gebouwd op elk schip om er zeker van te zijn dat alle gasten een comfortabele en goede stoelen hebben. Gasten hebben de keuze uit 2 zittingen welke gelijk zijn aan de restaurant zitting, zodat u voor het diner een optreden kan bekijken of na het diner. Optredens worden 2 keer per avond herhaald, wat betekent dat er genoeg ruimte is voor iedereen. Aan boord van de MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera en MSC Lirica zijn er 3 zittingen voor de avondshows. Op deze schepen is het noodzakelijk om stoelen te reserveren.

    • Wat is Satelliet Internetverbinding en hoe werkt het?

      Op zee is het niet mogelijk om dezelfde internetverbinding via breedband te hebben als aan wal. Echter is het wel mogelijk om internetverbinding te hebben tussen het schip en communicatie satellieten ver boven de aarde.

    • Waarom is satelliet internetverbinding trager dan een normale verbinding?

      De internetdata dient een reis af te leggen tussen de antenne van het schip en de dichtsbijzijnde satelliet en het moet een onbelemmerde lijn zijn tussen hen.   Een aantal dingen kunnen invloed hebben op de verbinding zoals stormen en grote objecten die het signaal kunnen blokkeren, zoals steile bergen in de buurt van het schip of hoge gebouwen in de havens. Dit kan leiden tot trage responstijden of zelfs dat het systeem slecht reageert.

    • Wat is de beste/slechtste tijd om gebruik te maken van satelliet internetverbinding?

      De piektijden wanneer men gebruikmaakt van het internet is in de ochtend en wanneer grote groepen terugkeren van een excursie. Tijdens deze tijden kan het internet trager zijn. Daarom is het het beste om deze tijden te ontwijken.

    • Waar is satelliet internetverbinding beschikbaar aan boord?

      Satelliet internetverbinding is beschikbaar in alle openbare ruimtes van het schip en in bijna alle hutten, waarvan alle MSC Yacht Club Suites. Alles wat u nodig heeft is een satelliet internetpakket en een apparaat (zoals een smartphone, tablet, laptop etc.). Het is ook mogelijk om op het internet te gaan zonder een apparaat. Ga naa rhet Internet Café aan boord.

    • Welke satelliet internetpakketten zijn er beschikbaar aan boord?

      Wij bieden 3 verschillende internetpakketten aan, ook voor meerdere apparaten zoals uw smartphone, tablet, laptop etc. De voordelige pakketten zijn beschikbaar per dag of voor de gehele cruise.  • Social: Voor 1 apparaat met gebruik van social media en chat apps —Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, WhatsApp, Snapchat, WeChat, Pinterest, VK, Odnoklassniki, Sinaweibo, Qzone and Line.   • Surfer: Gebruik tot 2 apparaten met toegang tot social media, chat apps, email en surfen op het web met bandbreedte voorrang. Tot 170 MB per dag/ 800 MB per cruise**. Post uw foto's! Spraakberichten en video's niet mogelijk.  • Streamer: Gebruik van volledig internet inclusief video en audio voor maximaal 4 apparaten met maximale bandbreedte voorrang. Tot 340 MB per dag/ 1.5 GB per cruise**  **Aantal MB is geldig voor 7-daagse cruises. Het aantal MB “per cruise” is afhankelijk van de lengte van de cruise.

    • Hoeveel kost een satelliet internetpakket?

      Elk voordelige pakket is beschikbaar per dag of per cruise. De prijs van de pakketten “per cruise” is op basis van de lengte van de cruise. De prijzen van de prijzen en de cruises zijn te zien wanneer u inlogt bij het gedeelte "Extra's bijboeken" of aan boord wanneer u verbinding maakt met het netwerk van het schip.

    • Kan ik mijn pakket wijzigen in een ander pakket?

      Ja, het is mogelijk om een pakket "per dag" of pakket "per cruise" te wijzigen. U kunt upgraden naar een uitgebreider pakket, hetzij voor een enkele dag of voor de gehele duur van de cruise.  Als u een pakket "per cruise" koopt dan kunt u vervolgens kiezen om te upgraden naar een uitgebreider pakket "per dag" voor 24 uur. Na deze 24 uur zult u terugkeren naar uw oorspronkelijk pakket.

    • Kan ik toegang tot het internet krijgen wanneer ik geen mobiele telefoon heb?

      Ja, toegang tot het internet is tevens mogelijk zonder mobiele telefoon in het Internet Café aan boord.

    • Biedt MSC Cruises ook satelliet internetpakketten "per minuut"?

      Al onze pakketten voor mobiele apparaten zijn per dag of per cruise. Indien u gebruik wenst te maken van het internet voor een kortere periode, dan kunt u dit het beste doen in het Internet Café waar u een vast bedrag betaalt voor de eerste 10 minuten en daarna een per-minuut tarief geldt.

    • Waarom is satelliet internetverbinding duurder dan een normale verbinding aan land?

      Om een internetverbinding te verkrijgen dient het schip voorzien te zijn van een satelliet connectiviteit aan boord. Dit betreft een aanzienlijke investering in cutting-edge technologie. De kosten komen ten laste van de gebruikers van de satelliet internetverbinding.

    • Zijn de prijzen voor satelliet internetverbinding hetzelfde over de gehele vloot?

      Ja, de pakketprijzen zijn hetzelfde voor al onze gasten aan boord van onze cruiseschepen. De prijs van het pakket "per cruise" is afhankelijk van de duur van de cruise.

    • Waarom valt mijn internet uit na een tijdje?

      Wanneer een gebruiker is ingelogd waarbij updates en apps op de achtergrond geupdate worden kan dit zorgen voor een langzame verbinding terwijl de gebruiker niet actief is op het internet. Om dit te voorkomen zal het systeem automatisch de gebruiker uitschakelen.   Om ervoor te zorgen dat u niet uitgeschakeld wordt kunt u terug naar de pagina voordat deze uitgeschakeld wordt en de aftelling resetten.  Wanneer u automatisch uitgelogd wordt door het systeem kunt u deze weer activeren door te klikken op START.

    • De pakketdetails zijn inclusief max. aantal MB per dag/per cruise. Wat is een MB?

      MB staat voor 'megabyte', dat staat voor 1 miljoen bytes. Wanneer u gebruik maakt van het internet gebruikt u data. Het is een manier van meten. U betaalt niet voor de tijd dat u online bent, maar voor het aantal MB dat u verbruikt.

    • Wat gebeurt er als ik mijn max. aantal MB heb gebruikt uit mijn pakket?

      Wanneer u een Surfer of Streamer pakket kunt u een max. aantal MB gebruiken. Wanneer deze gebruikt is kunt u additionele MB kopen, zodat u weer toegang heeft tot het internet.